Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Egenföretagande naturguide ser sin bransch på frammarsch

2 november 2022

Med ett sedan barnsben intresse för naturen jobbar Annika Lindhe för att lyfta naturupplevelser och naturturism. Idag är hon certifierad naturguide och driver företaget Smakäventyr – ett koncept som erbjuder helhetsupplevelser med guidade turer i natursköna miljöer, olika smak- och dryckesinslag och hållbarhet som ledstjärna.

Egenföretagande naturguide ser sin bransch på frammarsch

Berätta lite kort om din bakgrund!

Oj, jag har haft förmånen att var med i många sammanhang… Jag började inom resebranschen och jobbade sedan mycket mot att stärka den genom att starta upp utbildningar, både på  gymnasie- och högskolenivå. Jag har också jobbat med att utveckla ”lokal mat” vilket jag sedan tog med mig in till det jag gör nu. För sedan 7 år tillbaka driver jag företaget ”Smakäventyr” som erbjuder paketupplevelser med hög kvalité där du som kund kan komma helt oförberedd och få en guidad tur, till fots eller på cykel, genom natursköna miljöer och ett antal stopp med lokal mat och dryck på vägen. Intresset för naturen har alltid funnits med mig. Min morfar kommer från skogsbranschen, och genom att vara med honom kom förståelse om naturen. Även mina föräldrar, som var aktiva inom friluftsfrämjandet och scouterna, betonade naturens viktiga roll.

Hur är det att jobba som naturguide och inom naturturismen som sådan?

Det är en stor skillnad mot tidigare. Statusen har gått upp och numer ställer gästen högre krav på guidade turer, så var det kanske inte direkt förr. Naturturism är en framtidsbransch och suget efter hållbara lösningar är oerhört stort. Dagens kunder vill både få en upplevelse, lära sig om naturen och veta att man är med och bidrar till en mer hållbar värld. Det är här naturguiden kommer in som en viktig pusselbit.

Att köpa färdigpaketerade helhetsupplevelser med hållbarhet som ledstjärna har blivit väldigt populärt och där finns ett stort behov av duktiga guider. När jag står och väger mellan två personer i rekryteringen kan jag utgå från att den som är certifierad naturguide (vilket Realgymnasiets utbildning Naturturism erbjuder) har det som vi värdesätter. Certifieringen är att kvalitetssäkra, så det är verkligen en merit att ha det med sig, för då vet jag att vi pratar samma språk när det kommer till att vilja ge gästen en fin upplevelse.

Smakäventyr erbjuder guidade turer både till fots och på cykel

Annika Lindhe

Vad har du att säga till de som funderar på att utbilda sig till och jobba som naturguide?

Det är ett oerhört roligt och givande yrke, där du som guide har helheten. Gästen   ser egentligen bara toppen av ett isberg - det är du som står för planering, logistik och den röda tråden.

Du måste ha passion för naturen oavsett vilken aktivitet eller sammanhang det är. Som ny naturguide behöver du inte kunna allt från början, utan du lär dig allteftersom. Men det är ett plus om man kan komma in med naturguide-certifieringen. Det visar att man har en viss grundnivå och kunskap om naturupplevelser. Och inte minst, våga. Det är ett socialt jobb som handlar om att lära och leda andra människor.