Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Emma blev certifierad naturguide och växte som ledare

10 oktober 2022

Emma Nielsen gick Naturturism på Realgymnasiet i Borås och tog studenten så sent som i juni. Utbildningen erbjuder alla möjligheten att bli certifierad naturguide - en nationell certifiering genom Naturturismföretagen – något som Emma både vågade testa och även vara först med att klara av våra elever.

Emma blev certifierad naturguide och växte som ledare

Vi ska snart komma in på det här med naturguidandet, men jag tänkte först höra vad du gjort sedan studenten och vad som planeras framöver?

Det har inte varit så mycket vila för mig… Jag fick jobb på en camping i Grebbestad som jag hade praktik på genom Real, så jag åkte upp dit nästan direkt. Efter sommaren började jag som elevresurs och lärarvikarie och har även blivit tillfrågad om jobb från ett naturupplevelseföretag. Till vintern ska jag upp till Branäs och säsonga, det ska bli väldigt roligt. Sen väntar jag på att en reseledartjänst ska komma ut. Tror jag ligger bra till att kunna få den med tanke på utbildningen jag gått men också att jag ju faktiskt är certifierad naturguide, som visar att jag kan leda, planera och ta ansvar.

Berätta lite vad det innebar att försöka klara certifieringen för att bli naturguide!

Det var mycket att tänka på och krävdes en hel del förberedelser. Dels en skriftlig uppgift där man skulle visa teoretiskt hur man tänkt inför sin uppguidning. T.ex. visa hur man kollar upp info om markägaren, vad ett naturreservat innebär i just det fallet, riskbedömning och hur man planerat själva vandringen. Den skriftliga delen skulle skickas in i förväg, innan vi åkte upp och gjorde det praktiska.

Och hur gick den praktiska delen?

Jag var först ut med att göra uppguidningen. Det var en del nervositet men det kändes lika bra att få det gjort och inte behöva förhålla sig till någon annan. Utöver två examinatorer var även min profillärare, några elever från andra Realskolor och en utomstående med, som också skulle försöka ta certifikatet. Under uppguidningen skedde en incident som var bortom min kontroll, men jag tycker ändå jag hanterade det bra inför gruppen för jag hade en reservplan att ta till. Det var bara att försöka behålla lugnet och gå igenom det jag läst in mig på. Utöver vandringen i sig hade jag läst in mig på mycket fakta om naturen och djurarter, som jag berättade om på några utvalda platser. Sen fick guidningen inte diffa med mer än 5 min från den bestämda tiden – 40 min. Jag var 5 sekunder ifrån att prata för länge, så det var väldigt nära… Trots omständigheterna tyckte både jag och min profillärare att det kändes bra. Examinatorerna, som jag upplevde var ganska tuffa, bedömde också att jag nådde kraven, så för ett par månader sedan fick jag hem beskedet att jag är certifierad naturguide. De plussade extra på att jag var en bra talare inför grupp och utåtriktad i mitt sätt att leda.

Hur tycker du att du utvecklats under gymnasietiden genom allt ni gjort när det till att leda i olika sammanhang?

Jag har faktiskt på senare tid börjat tänka över vilken skillnad det är på mig nu i hur jag är inför en grupp jämfört med tidigare. Har märkt att jag utvecklats som ledare och är mer trygg i rollen. Mindre nervositet och mer säkerhet. Jag ser de jag ska leda mer som individer och försöker att agera utifrån deras enskilda behov. Alla behöver utmaning på sin nivå utifrån vad de har enkelt och svårt för. Jag har fått vara fadder för nya ledare inom den idrottsrörelsen jag är med i och då inser jag hur mycket jag lärt mig. Det var så många gånger vi tränade på att leda och prata inför grupp under gymnasiet, så det har jag verkligen utvecklat och blivit mer naturlig i.