Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Sällskapsdjur & Djursjukvård - nu med naturvetenskaplig behörighet!

13 september 2022

Sällskapsdjur & Djursjukvård är utbildningen för dig som vill utvecklas i att hantera, sköta och vårda en stor bredd av olika djur. Själva ”djursjukvårdsdelen” får en alltmer framträdande roll ju längre utbildningen går och handlar om att kunna ge sprutor, ta blodprov, lägga bandage och annan behandling av djur i sjukvårdsammanhang.

Sällskapsdjur & Djursjukvård - nu med naturvetenskaplig behörighet!

Utbildningen genomsyras även av service och bemötande eftersom det är en grund i många tänkbara yrkesutgångarna, som direkt efter studenten kan vara djurvårdare på djursjukhus, jobb i zooaffär eller på djurpark. Genom chans till ett antal viktiga diplomeringar såsom t.ex. zoohandelcertifikat, pälsvård och Grundkurs i läkemedelshantering (som gör dig till Djurvårdare nivå 2.) i kombination med det professionella handlaget med djur som tränas upp, får du ett försprång ut på arbetsmarknaden.

För dig som har ambition om att läsa vidare till t.ex. veterinär, djursjukvårdare eller zoolog erbjuder vi nu möjligheten att gå Sällskapsdjur & Djursjukvård med naturvetenskaplig behörighet

På Sällskapsdjur & Djursjukvård är det nära mellan teori och praktik. Genom att vi har egna djur på skolan så kan vi enkelt se och prova praktiskt det vi gått igenom teoretiskt i klassrummet. Stort fokus i utbildningen ligger på det praktiska kunnandet och våra miljöer på skolan är inspirerande och anpassade efter den undervisning vi bedriver. Vi arbetar även nära och i samarbete med den bransch vi utbildar inom.

Charlotte Di Lorenzo Yrkeslärare i Sällskapsdjur och Djursjukvård på Realgymnasiet i Borås
Charlotte i "fågelavdelningen" i skolans djurrum

Det är en väldigt lärorik utbildning som tar upp många olika djurarter. Det är inte bara har teoretiskt arbete utan många praktiska moment i skolans djurrum vilket gör allting roligare när man får vara nära djuren och genomföra det vi pratat om. T.ex. träning, sjukvård, hälsokontroller, kloklippning, och beteendestudier. Sen gillar vi verkligen att APL:en ger dig chans att jobba med både smådjur och djurparksdjur.

Emilia och Endorian Elevambassdörer på Sällskapsdjur & Djursjukvård, årskurs 3
I skolans djurrum finns däggdjur, reptiler, ormar, fiskar och fåglar.