Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Detta är utbildningen Naturturism

7 september 2022

Allt fler söker sig ut i naturen, och utbildningen Naturturism bygger på att alla elever ska ges chansen att bli certifierad naturguide och därmed kunna vara högst anställningsbar inom denna växande bransch, där så många arbetstillfällen finns.

Detta är utbildningen Naturturism

Utbildningen Naturturism kretsar kring att utveckla elevernas förmåga att leda, instruera och guida i olika natursammanhang. Det kan vara alltifrån klättring, vandringar och skidåkning till mountainbike och paddling. Genom ett tätt samarbete med ledande aktörer i branschen får eleverna fördjupa sig i olika friluftsliv- och äventyrsformer. Framtida yrken som ligger när till hands är skidlärare, naturguide, klättringsinstruktör, aktivitetsledare och reseledare alperna - något som de diplomeringar som du får med dig från utbildningen möjliggör. Utbildningen ger dig dessutom en bra grund för vidare studier mot exempelvis viltmästare, polis, idrottslärare och Grundläggande militär utbildning.

Ledarskap är en viktig egenskap som genomsyrar det vi gör på Naturturism. Och vad är det då vi gör? Jo, vi erbjuder eleverna möjligheten att testa på en bredd av naturupplevelser, med allt från vandringar till vågsurfing, där de lär sig guida och leda. Och alltid i nära samarbete med branschen. Det gör att eleverna lär i verkligheten och skapar kontaktnät för framtiden, samtidigt som de får med sig viktiga branschdiplom och certifieringar som bidrar till hög anställningsbarhet

John Andén Yrkeslärare i Naturturism på Realgymnasiet i Borås
John Andén, Yrkeslärare i Naturturism

Det viktiga är att du som elev har intresse för natur, äventyr och vill utvecklas inom detta, med ledarskap och guidning i fokus. Om du senare vill jobba inom det eller göra något annat är som sagt mindre viktigt, men ett genomgående tema när vi frågar tidigare elever är att de lyfter sin personliga utveckling under utbildningen, och det värdesätter vi högt.

Det är inte bara att gå runt och ha kul på skoltid, även om vi såklart hade väldigt roligt. Realgymnasiet har gett mer än många teoretiska utbildningar. Jag fick med mig många olika certifikat och diplomeringar som varit till fördel för att söka jobb, men Naturturism tog mig också på en personlig utveckling. Jag var till en början blyg men utvecklades mycket på det planet och började med tiden våga leda och ta för mig. Jag upplever att man kan bli så fruktansvärt mycket genom utbildningen

Före detta elev på Naturturism
Skidlärare är ett yrke som ligger nära till hands

Har du frågor kring vad det innebär att gå Naturturism hos oss? Tveka inte att höra av dig!

marcus.claesson@realgymnasiet.se