Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Presentation av Djurparksutbildningen

30 augusti 2022

I programfördjupningen Djurpark har vi den unika möjligheten att erbjuda ett tätt samarbete med Borås Djurpark. En mycket stor del av utbildningen sker på plats där, och eleven får ständigt koppla teori till praktik. Majoriteten av lärarna och handledare inom programfördjupningen arbetar också i parken och är därmed ständigt i branschen och följer kontinuerligt dagligt arbete och utveckling.

Presentation av Djurparksutbildningen

"Med djurparken som klassrum finns det många möjligheter under programfördjupningsdagarna att involvera allt material och alla djur som finns i djurparken i det som dagens lektion berör. Som elev håller man både till i ett av djurparkens klassrum, men man rör sig också i djurparken med olika uppdrag från läraren. Det kan vara allt ifrån att undersöka stallklimat i något av våra stall till att göra en studie av en art för att dokumentera deras beteenden. Centralt under alla tre år är även bevarande av olika utrotningshotade arter"

Lina Morein Yrkeslärare på Djurpark
Lina, yrkeslärare på Utbildningen Djurpark

Efter utbildningen har du goda chanser till arbete i en bransch som annars präglas av stor konkurrens. Dessutom erbjuds även Grundkurs i läkemedelshantering vilket gör att du blir Djurvårdare Nivå 2! Och Vill du studera vidare har du en praktisk och teoretisk grund som lämpar sig väl för vidare studier till bl a djursjukskötare, veterinär, djurskyddsinspektör, biolog/etolog/zoolog mm.

Det är en väldigt unik utbildning. Man får komma så nära och lära sig på djupet om djuren både som individer och som art. Vi tycker att APL:en (praktik) är djurparksutbildningens största plus, även om profildagar också är väldigt bra, då man lär sig något nytt varje gång. Man får kunskap om arter man inte ens visste fanns. Har man intresse för djur och hur djurparker fungerar så blir inte ens det teoretiska tungt, för det är en så himla kul utbildning.

Mantas & Alicia Elevambassadörer på Djurpark, årskurs 3

Har du fler frågor kring vad det innebär att gå Djurpark hos oss? Tveka inte att höra av dig!

marcus.claesson@realgymnasiet.se