Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Två snart färdigbakade studenters tankar om gymnasiet och framtiden

19 maj 2022

Anders (Sällskapsdjur & Djursjukvård) och Stina (Ridning) går årskurs 3 och tar om bara några veckor studenten. I intervjun nedan delar de med sig om sina tankar om gymnasiet och vad som kommer efter...

Två snart färdigbakade studenters tankar om gymnasiet och framtiden

Till att börja med, hur känns det att snart ta studenten?

Anders: På ett sätt är det en lättnad, det finns vissa stunder när jag varit skoltrött och nu behöver man inte känna oro för det mer. Men samtidigt kommer jag sakna skolan mycket. Lärarna har varit helt fantastiska, de har hjälpt mig så mycket. Och inte minst kommer jag sakna allt roligt vi gjort i skolan, speciellt i djurrummet.

Stina: Det känns härligt att ta studenten men också lite skrämmande, nu ska man stå på egna ben på riktigt.

Hur skulle ni sammanfatta gymnasietiden här på Realgymnasiet? Vad har hänt med er som person under de tre åren?

Anders: När jag först kom hit var allt nytt och spännande, efter något halvår började man komma in i det. Sen kom pandemin, det var väldigt speciellt… Jag känner att det hänt mycket med mig som person. Det var inte det att jag vara ovanligt blyg i början, men jag har verkligen utvecklats socialt. Jag blev elevambassadör och med det kom bättre trygghet i att kunna vara utåtriktad, vilket sen varit till hjälp när jag sökt jobb. APL:en har varit väldigt lärorik och varierande. Den har gett mig många nya erfarenheter.

Stina: Realgymnasiet har varit ett tryggt stopp på vägen där jag har utvecklats som person. Lärt känna nya människor både klasskamrater och lärare men också knutit nya kontakter på bland annat APL-platser. Jag har blivit mer självsäker och vågar ta mer plats än tidigare. Har självklart också utvecklat mina kunskaper.

Vad har ni för framtidsplaner?

Anders: Efter studenten kommer jag ta en pluggpaus för att jobba ett år. Sen tänker jag nog söka till högskola eller universitet. Veterinär är målet, men det är en tuff och lång utbildning. Kanske blir det djursjukvårdare istället. Det känns som att många dörrar står öppna efter studenten, jag kan arbeta direkt inom flera djurvårdsyrken. Mitt intresse för djur har faktiskt vuxit i takt med att jag fått lära mig mer och praktisera mina kunskaper, så jag kommer med stor sannolikhet att stanna i den branschen även i framtiden.

Stina: Mina framtidsplaner är ju hästarna, i sommar har jag fått jobb på min APL-plats och väntar just nu på besked om jag blir antagen till Hippologprogrammet, Sveriges enda universitetsutbildning till häst.

Anders in action i skolans djurrum
Stina och hästen