Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Alumnporträtt med Sara Claesson

4 november 2021

Sara Claesson gick Natur & Äventyr (som nu heter Naturturism) och tog studenten 2021

Alumnporträtt med Sara Claesson

Hur upplevde du tiden på Realgymnasiet?

Jag har alltid varit väldigt nöjd med mitt val, har aldrig ångrat mig. Innan gymnasievalet hade jag en diskussion med mina föräldrar om att börja på en friskola, men sedan dagen jag började här har det varit klockrent. Så roliga och lärorika år, och det trots pandemi-året, så mina förhoppningar infriades verkligen. Jag uppskattade att det var en liten skola med familjär känsla där man inte bara blev en i mängden, utan sedd av alla i personalen. Det var liksom aldrig något problem att få hjälp och jag kunde alltid ställa frågor om jag inte förstod. Sen underlättade det mycket att plugga någonting som jag tyckte var roligt. Det gjorde att jag kunde prestera bättre och nå bra betyg nästan av bara farten.

Vad har du gjort sedan studenten?

Under sommaren och början av hösten har jag jobbat en hel del. Både som guide på Buaskogens höghöjdsbana, där jag tidigare hade APL under gymnasietiden, och på friluftsföretaget Vildland där jag hjälpt till med deras företagsevent. Under mina två veckors semester var jag uppe i fjällen och vandrade med familj och pojkvän.

Vad har du för planer för framtiden?

Om bara några veckor kommer jag flytta upp till Stöten och jobba som skidpatrullör. Det är ett jobb med mycket variation som i stora drag innebär att jag kommer rycka in om det sker olyckor samt  ansvara för säkerheten runtom på anläggningen. Skidpatrullör är något jag sedan första dagen på gymnasiet velat jobba som. Egentligen sökte jag främst jobb som skidlärare men fick efter arbetsintervjun frågan om jag ville komma på ytterligare en intervju för just tjänsten som skidpatrullör. Att bara få komma vidare på en extra intervju för det jobbet tyckte jag var stort. När jag sen blev uppringd och fick veta att jag faktiskt fick jobbet så visste jag inte hur jag skulle reagera, det var en så härlig känsla eftersom jag haft det som mål i över 3 års tid. Genom Realgymnasiet hade jag praktik med en skidpatrullör, vilket var bra att kunna säga under intervjun. Att jag också hade chefen från Ulricehamns Skicenter som referens (även det genom APL:en från Real) var till min fördel - vilket hon som intervjuade mig påpekade.

Jag tror att jag kommer stanna kvar inom yrket som skidpatrullör ganska länge men sen kanske fortsätta utomlands i Norge, riksgränsen, Österrike och på sikt Kanada.

Vad tar du med dig från din gymnasietid?

När jag skulle välja gymnasium så valde jag en skola som kunde möta mina intressen. På ett sätt hade jag turen att veta vad jag ville göra efter gymnasiet redan när jag började och med det i bakhuvudet så gick mycket av det jag lärde mig under de tre åren hand i hand med vad jag nu jobbar med och kommer göra längre fram. Det jag främst tar med mig är allt ledarskap och ansvarstagande jag fått utveckla. Tidigare tyckte jag att det var jobbigt att stå och prata framför grupper, men efter tiden på Real känns det inte alls som en lika stor grej. Såklart blir jag nervös ibland, men inte som innan. För numer gör jag det varje dag, både för barn och vuxna, i stora och små grupper och tycker bara det är roligt.