Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Vad gör man under specialdagar på Hund?

24 september 2021

Specialdagar innebär yrkeslärarna låter eleverna fördjupa sig i något specifikt område kopplat till sin valda programfördjupning. En riktigt bra möjlighet att få ökade kunskaper om ett utvalt ämnesområde. Denna vecka har vi haft vi de första specialdagarna för läsåret för årskurs 2 & 3 och därmed har eleverna inte följt sitt vanliga schema utan har till stor del istället varit på studiebesök/studieresor hos aktörer i branschen kopplad till deras valda programfördjupning

Vad gör man under specialdagar på Hund?

Hur kan då specialdagarna se ut för de som läser Hund? Till att börja med kan sägas att man genom utbildningen i grunden blir djurvårdare med fördjupning inom just Hund. Du får lära dig det mesta om hundskötsel, hundhållning och träning och får verka tillsammans med de ledande aktörerna inom hundbranschen. Under specialdagarna har eleverna fått testa personspår i skogen (där faktiskt alla hundarna klarade det oavsett storlek och ras). Torsdagen spenderades på Hundspektra i Borås där ägaren Sandra höll i kurs och lät eleverna få testa på hundpsorten hoopers och olika agilityhinder. Mycket lärorikt! (använd pilarna på bilden nedan för att se mer)