Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Anmäl dig till Öppet hus-vecka!

22 april 2021

Den här gången har vi tagit ett lite nytt grepp och kommer arrangera Öppet hus (som i vissa fall blir likt ett ”Prova på”-tillfälle) profilvis för att hålla nere antalet besökare och säkerställa smittskyddssäkra former. Det finns ett begränsat antal platser och anmälan behöver göras senast 2 dagar innan respektive aktivitet. Tillvägagångssätt för anmälan finns längst ner på sidan.

Anmäl dig till Öppet hus-vecka!

Sällskapsdjur & Djursjukvård

Torsdag 6/5 16-17 kommer det på Realgymnasiet i Borås att ges en försmak till den populära profilen Sällskapsdjur & Djursjukvård genom bland annat en rundtur i vårt nya djurrum där får ni träffa några av de djur som ni sedan kommer att ta hand om under er utbildning. Ni kommer även få möjlighet att prova på hur det kan vara att arbeta som djursjukvårdare under denna timme och ställa frågor till profillärare Charlotte och elevambassadörer. (max 1 anhörig per elev).

Djurpark

Häng med på aktiviteter med Djurparksutbildningen 6/5 17.30-19. Borås Djurpark är platsen och vi kommer, utöver promenad i parken där lärarna och elevambassadörer berättar om utbildningen, ha några olika stationer såsom berikning, träning och anatomi/fysiologi. (max 1 anhörig per elev).

Natur & Äventyr

6/5 bjuder vi in till Öppet hus för att få prova på Naturguidning på cykel. Under avslappnade former kommer ni få testa Mountainbike samt lära er mer om bl.a. utomhusmatlagning. Vi reser smittsäkert från Realgymnasiet i Borås till Gif-stugan i Knektås strax utanför Fristad för att testa deras terrängspår. Alternativt ansluter ni direkt på plats vid Gif-stugan. Avresa från Realgymnasiet är 17.00, start Gif-stugan ca 17.15. Åter i Borås ca 19.15. Ange namn och längd i anmälan (så går det fortare att hitta en passande cykel). Förbered med kläder som passar för den dagens väder och aktivitet… Har ni egen cykelhjälm är det lämpligt att ta med.

Hund

Kom och besök Hund-utbildningen 7/5 16.00-17.30! Vi kommer vara utomhus på Odenslunds 4H-gård i Borås och visa upp rallylydnad (som en elev haft som gymnasiearbete), prova klickerträning och hålla i hundquiz där du får testa dina kunskaper. Profilläraren Linnea finns på plats med elevambassadör för att svara på frågor och berätta om utbildningen. (max 1 anhörig per elev).

Ridning

Älskar du också hästar? Är du nyfiken på hur det kan vara att ha häst på schemat? Tycker du som vi att det är viktigt med rätt utrustning för bästa säkerhet? Du som går i årskurs 8 eller 9 är då varmt välkommen att anmäla dig + 1 kompis/vårdnadshavare till vårt kommande event på Hööks i Borås lördagen den 8/5 8.30-10.00.

Skicka SMS till 0735972892 eller mail till marcus.claesson@realgymnasiet.se där du anger namn och vilket/vilka tillfällen du vill anmäla dig till (och om du tar någon anhörig med dig)