Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Zoologi, vad är det?

6 april 2020

Realgymnasiets Senior Advisor Owe Sandström har många år inom branschen och har en stark passion för djur och natur i allmänheten och han älskar att sprida kunskap!

Zoologi, vad är det?

På bilden ser vi Owe Sandström hålla i en ugglefjäril och berätta den sanna historien om dess ögonlika form på vingarna för några elever på Djurvård på Realgymnasiet i Stockholm. Vi är stolta över att ha honom som vår Senior Advisor på Realgymnasiet och han är ute på våra 17 skolor och föreläser och sprider kunskap. Owe har en bakgrund som programledare, djurvårdare, regissör av Stockholm Horse Show samt designer av Abbas scenkläder, vi har träffat honom för att prata om begreppet zoologi och Realgymnasiet.

Vad är en zoolog?

Det betyder i kort vetenskapen om djuren. Men det är en person som är utbildad inom djur och den studerar djurens beteende och kroppar. Zoologi är en term som alltså innefattar hela djurriket och alla former av kunskap om djur.

Vad är det bästa med att jobba på Realgymnasiet?

Att få träffa alla elever och få komma i kontakt med så mycket djur. Jag älskar att sprida kunskap och se elever utvecklas inom djuryrket. Det är min passion och det är en fröjd att få visa det för andra!

Vilka djur är egentligen farliga på semestermålet dit man reser?

Många kanske oroar sig över att bli stungen av skorpioner fast risken är minimal. Samtidigt missar man helt att skydda sig mot myggor som man nästan säkert kommer träffa på och kan riskera att få en tropisk sjukdom, berättar Owe.

För ett par år sedan satt Owe med i TV4:s morgonsoffa och talade om spindlar, fåglar, ormar med mera. Många frågor om djur handlar oftast om vilka som är farliga, vad kan man få för sjukdomar och på Djurvårdutbildningen hos Realgymnasiet får man lära sig allt om djur och djurlevnad, sjukdomar, rädslor, gift och så vidare.

Vad är det som är kul med att sitta som djurexpert i soffan?

Att sprida kunskap! Vi har en medfödd fascination för sådant som är farligt men det är viktigt att man har riktiga fakta och det kan vi zoologer förmedla. Då kan vi hjälpa till att minska oron och ta bort vanföreställningar.

På alla våra skolor finns djurrum med flera olika djur och våra elever får lära sig olika behandlingsmöjligheter. Det är ett viktigt arbete att zoologen i samråd med veterinär kvalitetssäkrar alla ytor för djurens och elevernas bästa. Owe är noggrann med att påpeka att det är viktigt att alltid sätta djuret behov före sina egna, det är så man blir en bra djurvårdare och framgångsrik inom sitt intresse!