Realgymnasiets stylistelever utbildar sig till Style Advisors

21 februari 2019
Realgymnasiets stylistelever utbildar sig till Style Advisors

Innehållet i stylistutbildningen på Realgymnasiet syftar både till att ge eleverna bredd och djup. Utbildningen är även utformad för att ge eleverna hög kompetens med en möjlighet till ett flertal diplomeringar.

- Det finns flera olika delar utbildningen, bland annat inom make up, nagel och hår, berättar Mia Vesterinen, Programansvarig för Stylist och Frisör. I årskurs 2 eller 3 har eleverna möjlighet att diplomeras till Style Advisers genom den webbaserade utbildningsportalen S.m.a.r.t Styling training. Diplomeringen är framtagen av Mirjam Kellerman som har lång erfarenhet inom bransch och vet vad som krävs i arbetet som stylist.

Flera modeföretags personal shoppning-avdelningar och stora kedjor som Indiska, MQ och Åhléns använder sig av S.m.a.r.t. Styling vilket bidrar till en högre anställningsbarhet för eleverna.

- Realgymnasiets samarbetspartners är oerhört viktiga för utbildningen, betonar Mia. De hjälper oss att kvalitetssäkra utbildningarna långsiktigt, de tillser att undervisningen ständigt hålls uppdaterad och baseras på branschens krav och behov, att lärarna kontinuerligt får relevant fortbildning och att vi som utbildningskoncern ligger i framkant och har hög nivå av omvärldsbevakning.

Mirjam Kellerman som är grundare och ägare S.m.a.r.t Styling training är mycket nöjd med samarbetet med Realgymnasiet.

- För många butiker är det viktigt med en hög servicenivå med personlig rådgivning kring kundernas klädval. För detta krävs kompetens och en bra utbildning för framtidens butikspersonal, vilket är en förutsättning om man ska kunna konkurrera med webhandeln. Kraven på butikspersonal kommer sannolikt att öka. Jag är imponerad av Realgymnasiets arbete med att skapa en attraktiv, högkvalitativ och stilbildande utbildning och jag ser fram emot att fortsätta utveckla vårt samarbete. Realgymnasiets personal har bidragit med synpunkter i samband med att jag uppdaterar portalen, så även S.m.a.r.t. Styling training har stor nytta av det utvecklingsorienterade arbetssättet, avslutar Mirjam.