Realgymnasiet satsar på APL i Tyskland

28 november 2018
Realgymnasiet satsar på APL i Tyskland

Från och med vårterminen 2019 så kommer elever som läser hästutbildningen på Realgymnasiet att ges möjlighet att göra sin APL i Tyskland. Realgymnasiet har inlett ett samarbete med företagen Holsteiner Verband och Ostholt Eventing.

-Det känns jättekul att vi kan erbjuda våra elever att göra sin APL på dessa fantastiska företag. Holsteiner Verband är en av världens mest erkända hingstdepåer med seminstation, tävlings- och försäljningsverksamhet med hingstar av världsklass inom främst hoppsporten men även inom dressyr. Verksamheten ger eleven en inblick i hur det är att arbeta på en professionell anläggning av absoluta toppklass. Detta är en plats för de elever som är särskilt intresserade av hopp- och dressyrsporten, alternativt unghästutbildning samt avel, säger Karin Olsson, programutvecklare, hästutbildningen på Realgymnasiet.

APL-platsen Ostholt Eventing drivs av den svenska landslagsryttaren och OS-silvermedaljören i fälttävlan Sara Algotsson Ostholt samt hennes man Frank Ostholt, också han fälttävlansryttare på högsta internationella nivå.

- Sara Algotsson och Frank Ostholt driver tillsammans ett stall med cirka 20 hästar i nära anslutning till Tysklands motsvarighet till Ridskolan Strömsholm i Warendorf. Denna plats är exklusiv för våra fälttävlanselever som vill prova på att arbeta i ett fälttävlansstall på högsta internationella nivå på en av Europas mest välkända hästanläggningar. Det är en fantastisk möjlighet för våra elever, fortsätter Karin.

Att lära på riktigt

Eleverna kommer att göra sin APL-period under tre veckor under perioden februari-april. I upplägget kommer det att finnas en tydlig koppling till utbildningen.

- På Realgymnasiet är det viktigt att lära på riktigt. Vi tror att dessa internationella samarbeten är viktiga för deras studier och även för att utvecklas på ett personligt plan. Eleverna får också möjlighet till att skapa värdefulla kontakter för framtiden, säger Anna Andbjer Persson, verksamhetsansvarig för programutveckling på Realgymnasiet.