Realgymnasiet i Nyköping startar hälsosatsning

19 september 2019
Realgymnasiet i Nyköping startar hälsosatsning

Aktuella studier visar på att en aktiv livsstil med pulshöjande aktiviteter tre gånger i veckan i minst 30 minuter har positiva effekter på hälsan och i sin tur även på studieresultaten. Det har Sebastian Ånelöv, rektor på Realgymnasiet i Nyköping tagit fasta på och har nu startat ett nytt hälsoprojekt på skolan i höst.

-Sedan en tid tillbaka har jag varit intresserad av att arbeta med förbättrad hälsa bland eleverna. Vi ser att den psykiska ohälsan växer. Som skola kan vi inte vara passiva i den utvecklingen. Ett sätt att ta vårt kompensatoriska uppdrag är att erbjuda regelbunden fysisk aktivitet för både elever och personal. På så vis är vi med och stöttar till en mer aktiv livsstil samtidigt som måluppfyllelsen sannolikt kommer att öka, säger Sebastian Ånelöv.

Så går det till

I den nya satsningen tränar elever och personal i genomsnitt 3 dagar i veckan. Träningen bedrivs i samarbete med Nordic Wellness där det erbjuds olika aktiviteter som gymträning och olika gruppass.

- Projektet håller på ett läsår. Vi kommer att göra flera avstämningar med personal och elever. Vi genomför hälsoscreening för att alla ska få koll på sitt nuläge utifrån kost, sömn, träning och skärmtid. Förra året arbetade vi med Ung Livsstil som handlar om hälsofaktorer så projektet är en naturlig fortsättning. Dessutom kommer alla att få testa sin koncentrationsförmåga både före och efter projektet, fortsätter Sebastian.

Alla är med

-Det finns verkligen något för alla. Vissa styrketränar medan andra tränar kondition och alla kan göra det utifrån sin nivå. Är man för sjuk för träning får man hjälpa till på andra sätt som att gå runt och peppa de som tränar, fortsätter Sebastian.

Enligt Sebastian så växte idén fram tillsammans med en rad olika personer. Flera i personalgruppen har varit involverade i projektet.

-Det är här ju fantastiskt och det är en förmån att få delta i projektet. Det är en investering i både hälsa och kvaliteten på arbetet. Det är egentligen inget konstigt att det vi gör kommer att få positiva resultat. Det konstiga är att inte fler gör det redan. Man måste investera för att vinna, säger David Bechtel, ledningsansvar i Nyköping och programansvarig för Natur- och äventyrsutbildningen.

Även eleverna ser fram emot att få komma igång med träningen och ser fördelar som att det kan ge positiva resultat i skolan.

-Det är bra att komma igång med kroppen innan skolan och man blir piggare. Det som är bra är att hjärnan kommer igång och man koncentrerar sig bättre. Forskning visar ju på det, säger Moa Olofsson som går andra året på gymnasiet med inriktning häst.