Realgymnasiet i Norrköping satsar på programmeringsvecka för över 200 elever

14 januari 2019
Realgymnasiet i Norrköping satsar på programmeringsvecka för över 200 elever

Realgymnasiet arrangerar för första gången en programmeringsvecka där över 200 elever kommer att lära sig mer om att programmera.

- Vi går ju mot en digitalisering rent generellt. Man beräknar att det saknas cirka en miljon programmerare i EU och att det behövs cirka 70 000 bara i Sverige fram till år 2022, säger David Hedberg, biträdande rektor och lärare på Realgymnasiet i Norrköping.

Elever från Teknikprogrammet och El- och energiprogrammet får under programmeringsveckan prova på flera olika aktiviteter samt fördjupa sig i sådant de redan har kunskaper inom. De kommer även att få lyssna på en föreläsning där exempelvis representanter från företagen Catalope Games och AftnarEld kommer att finnas på plats för berätta mer om vad programmering kan innebära i ett yrkesliv.

Varje elev deltar på åtta olika pass under veckan. Totalt finns det 16 aktiviteter som exempelvis

webbprogrammering, certifiering i Python, musikproduktion, matematik och logik, robotprogrammering och spelprogrammering som eleverna erbjuds att gå på.

-Det är första gången som vi gör ett så här stort projekt tillsammans över ämnes- och programgränserna. Totalt rör det sig om över 200 elever som kommer att syssla med programmering under en hel vecka. Förhoppningsvis får eleverna en kul och lärorik vecka där de även får inspiration och ännu mer lust att lära, säger David.