Lärande i Sverige tecknar samarbetsavtal med IT-företaget Atea i Östergötland och Gävle

17 september 2019

Utbildningsföretaget Lärande i Sverige har tecknat ett samarbetsavtal med IT-företaget Atea i Östergötland och Gävle. Avtalet avser att göra eleverna som studerar på IT-utbildningen på Realgymnasiet i Norrköping, Linköping och Gävle ännu mer anställningsbara.

- Vi vill erbjuda högkvalitativa gymnasieutbildningar till våra elever och samarbetet med Atea, bidrar i högsta grad till det. Det ligger helt i linje med den strategi vi har, att samarbeta med de främsta i sin bransch. Det kommer att ge eleverna värdefulla kontakter och erfarenheter inför sin framtida karriär, säger Patrik Wigelius, etableringschef på Lärande i Sverige.

Atea kommer att vara en aktiv partner och förutom att erbjuda elever APL kommer de att hålla föreläsningar, delta på branschdagar för eleverna och även vara med och utveckla utbildningen.

-Vi på Atea är väldigt glada över samarbetet med Lärande i Sverige och Realgymnasiet. Vi ligger i en expansiv fas där vi med detta samarbete ser en möjlighet att säkra det framtida rekryteringsbehovet och vara delaktiga i att utbilda framtidens IT-talanger, säger Stefan Ljung, platschef Atea i Östergötland.

- Samarbetet utvecklar vår IT-utbildning, både sett till elevernas IT-kunskaper såsom deras konsult- och affärsmannaskap. Vi får ytterligare en försäkran om att vi lär ut det som branschen efterfrågar och våra elever blir ännu mer anställningsbara, fortsätter Patrik Wigelius.