”Hos oss på STS finns det en lysande framtid.”

30 januari 2019
”Hos oss på STS finns det en lysande framtid.”

Så säger Anne Sandberg, Global Operating Manager på STS Alpresor. Realgymnasiet har samarbetat med STS Alpresor, Nordens största researrangör, sedan 2013. Enligt Anne så finns det en lysande framtid inom STS. Här berättar Anne mer om samarbetet med Realgymnasiet och om STS Alpresor.

Hej Anne Sandberg, Global Operating Manager, STS Alpresor! Vad gör STS Alpresor?

-STS Alpresor grundades 1976 och är Nordens största researrangör med årligen cirka 45 000 gäster. Under vintersäsongen arrangerar STS Alpresor skidresor till 19 resmål i Alperna, till Österrike, Italien och Frankrike. På sommarhalvåret arrangerar STS Alpresor vandringsresor, utflykter och olika temaveckor till Bad Gastein och Cervinia. Att vara aktiv på sin semester blir alltmer populärt och vi har många gäster som återkommer år efter år. Därför satsar vi mycket på vår produktutveckling under sommarsäsongen för att möta den stora efterfrågan som finns av att vara aktiv på sin semester. STS Alpresor äger och driver även hotell i alperna och i Italien.

Förutom att arrangera resor och driva hotell så arrangerar även STS Alpresor en Reseledarkurs som arrangeras 2 gånger om året, i maj och i december. Från reseledarkursen rekryterar sedan STS Alpresor sina guider inför både vinter- och sommarsäsongen. Kursen hålls i Bad Gastein, Österrike och utbildningen ger en otrolig personlig utveckling och kunskap inom resebranschen. Vi ser det även som viktigt att utbildningen hålls i Bad Gastein under pågående säsong då det blir mer verklighetsbaserat och autentiskt på det sättet.

Vad för typ av samarbete har ni med Realgymnasiet?

-Sedan många år deltar elever från Natur- och äventyrsutbildningen på Realgymnasiet på vår Reseledarkurs i Bad Gastein, Österrike. Efter kursen har godkända elever möjlighet till arbete på något av våra resmål, både sommar och vinter.

Vad får eleverna göra hos er?

-Efter godkänd Reseledarkurs har eleverna möjlighet att arbeta som reseledare på något av våra resmål. Som reseledare håller man i välkomstmöten, vandrar med våra gäster, ansvarar för utflykter, håller i busstransfer, gemensam skidåkning och mycket annat. Det är ett spännande jobb som innebär stort ansvar och personlig utveckling. Man lär sig mycket om hur man hanterar olika människor och hur man löser problem. Efter utlandsarbete finns det också möjlighet till fortsatt anställning inom företaget, till exempel på vårt huvudkontor. Vi har flera som jobbar på huvudkontoret som började som reseledare för oss. Jag tycker att reseledaryrket är en mycket bra bas inför framtiden.

-Oavsett om man väljer att bli reseledare eller ej är kursen meriterande eftersom ledarskap och service är viktiga grundstenar i hela branschen och i arbetslivet generellt.

Varför ville ni samarbeta med en gymnasieskola och varför just Realgymnasiet?

-Vi har alltid sett det som viktigt att ha en kontakt med elever och låta dem få möjlighet att använda sina teoretiska studier även i praktiken. I över 20 år har vi samarbetat med olika skolor där vår Reseledarkurs har varit en central punkt för att komplettera skolornas kursprogram. När vi kom i kontakt med Realgymnasiet så såg vi direkt att här fanns det ett ömsesidigt intresse av att arbeta tillsammans. Och på den vägen är det.

Vad för personal har ni behov av i framtiden?

-Inom STS Alpresor så finns det möjlighet att arbeta antingen på huvudkontoret i Göteborg eller som Reseledare eller Platschef på någon av våra resmål i Alperna. Vi ser det som enormt viktigt att ha mix av människor, ålder och erfarenhet på vårt kontor. På så sätt skapar man ett dynamiskt team som driver vårt företag framåt.