Borås Djurpark och Realgymnasiet startar ny Djurparksutbildning

16 november 2018
Borås Djurpark och Realgymnasiet startar ny Djurparksutbildning

[caption id="attachment_10567" align="alignnone" width="3699"] Under hösten 2019 startar Realgymnasiet i Borås en ny modern djurparksutbildning tillsammans med Borås Djurpark. Utbildningen har tagits fram i nära samarbete med Borås och Kolmårdens djurparker. Viktiga hörnstenar i utbildningen kommer att vara kunskap om djurens skötsel, livsmiljöer och beteenden såväl som hållbarhet, service och kundbemötande och djurens bevarande med stark biologisk koppling. Eleverna som går på utbildningen får förutom yrkesexamen som djurvårdare i djurpark, även grundläggande högskolebehörighet.[/caption]

- Det känns fantastiskt roligt att vi nu utökar vårt utbildningserbjudande inom djurpark till vår gymnasieskola i Borås. Djurparkerna har en viktig roll i att utbilda kring djur och natur, forskning och bevarande. Vi är väldigt glada över att Borås Djurpark valt att samarbeta med oss. Djurparken blir en viktig arena för våra elever att utvecklas på. För oss på Realgymnasiet är det viktigt att lära på riktigt, säger Patrik Wigelius, gymnasiechef för Realgymnasiet på Lärande i Sverige.

Djurparksutbildningen är en treårig yrkesgymnasieutbildning med möjlighet att exempelvis få den behörighetsgivande grundkursen i läkemedelshantering, utbildning i första hjälpen och förarbevis för terränghjuling. Eleverna får även högskolebehörighet. Under utbildningens tid har en del elever även möjlighet att få åka på internationell praktik.

- Vi har under lång tid tillsammans med våra samarbetsdjurparker, vidareutvecklat vår utbildning för att elever ska utveckla förmågor och förvärva kunskaper som kommer att krävas av framtidens djurvårdare. Vi betraktar djurparkerna som värdefulla kompetens- och informationscenter och ser att de är viktiga utbildare av både elever och besökare, säger Anna Andbjer Persson, verksamhetsansvarig programutveckling, Lärandegruppen i Sverige.

-Vi har sedan tidigare en djurparksutbildning tillsammans med Kolmårdens djurpark och vårt utökade samarbete med Borås djurpark kommer bidra till ytterligare utveckling av utbildningen. Det är viktigt för oss att våra elever har hög anställningsbarhet när de tar examen och det tror vi att vi åstadkommer bäst genom ett mycket nära samarbete med bransch och ledande aktörer, fortsätter Anna.

-Att arbeta som djurvårdare handlar i grunden om att ta hand om djuren på bästa sätt enligt rådande kunskap och praxis. Som djurvårdare i djurpark behöver man förutom spetskompetens om vilda djur även kunna informera och engagera allmänheten kring djurens situation i världen. Samt hur våra besökare kan vara en del av en positiv förändring. Att vara med och utbilda branschens framtida medarbetare ser vi som en otrolig möjlighet, säger Madeleine Hjelm Utbildningsansvarig på Borås djurpark.