Utmaning som främjar rörelse, glädje och studier på Realgymnasiet

15 maj 2023

Hösten 2022 startade Erica Axelsson och Katarina Nyberg, lärare på Naturbruksprogrammet Hund i Sundsvall en ny utmaning, Hundutmaningen! En rikstäckande utmaning för alla elever på Realgymnasiet som främjar både rörelse, hälsa, glädje och studier. Sju skolor deltog vid starten och intresset har fortsatt sedan dess. I höst tar Realgymnasiet Stockholm över stafettpinnen för nya utmaningar till nästa läsår.

Utmaning som främjar rörelse, glädje och studier på Realgymnasiet

Ni var med och startade projektet med Hundutmaningen. Vad går det ut på?
- Vår grundtanke med projektet var att skapa rörelseglädje och motivation till träning för våra elever. Vi ser att många av våra ungdomar är väldigt stillasittande och när man rör på sig regelbundet, så främjar det även studierna. Det var väldigt viktigt för oss att Hundutmaningen var en mix av uppgifter så att den passar för alla med eller utan hund, berättar Erica.

Hur går det till. Beskriv gärna lite?
- Som klass väljer man från en lista med femtio olika utmaningar som genomförs tillsammans mellan elever och är frivilligt. De genomförs i den takt man vill under en period på till exempel 2 månader. Tiden kan variera för olika skolor, berättar Katarina. Utmaningarna innehåller olika poängskalor och bredd för att kunna utföras av alla elever som går utbildningen, med eller utan hund. Alla våra elever har inte en egen hund, förtydligar Katarina. Några exempel på utmaningar kan vara jägarvila i 2 min med eller utan hund, 15 armhävningar, kasta bollar i hink med hund sittandes bredvid eller att hund och förare kryper tillsammans i minst 10 sekunder, berättar hon.

På vilket sätt jobbade ni som lärare med projektet?
- I Sundsvall genomförs Hundutmaningen för våra elever i årskurs 2 och 3 då man läser hund specifikt enligt studieplanen, säger Erica. För att skapa ytterligare motivation kom vi på idén om att utmana alla elever på Realgymnasiet i Sverige. Vi gjorde ett upprop och sju skolor med elever valde att anmäla sig från starten. Då blev det också tydligare för eleverna att det fanns fler på Realgymnasiet som läser samma utbildning, vilket var roligt, förklarar Katarina.

Vad ser ni att det ger våra elever?
- Vi hoppas att de finner glädje i rörelse och hundträning. Att de upptäcker vilken fin kombination det blir tillsammans. Inte minst ger det även positiva effekter på studierna. Vi hoppas att de ser spänningen i helheten med en rikstäckande aktivitet som vi gör tillsammans, säger Katarina.

En elev berättar
- Jag och mina kompisar tyckte det lät kul att få utmana sig själv och sin hund. Det var många olika aktiviteter som passade olika hundar. Vi alla tog det seriöst och det var en kul grej att sysselsätta sig med när vi till exempel hade rast, berättar Maja som var en av deltagarna. Bland annat försökte jag och min kompis att krypa tillsammans med hunden på golvet. Vi försökte om och om igen. Den kanske inte blev jättebra men godkänd blev den i alla fall, lägger hon till och ler.

Finns det något mer ni vill berätta?
- Vi vill gärna lyfta den unika ”utmaningslistan” som vi fått låna av Brukshundklubben – Matfors Brukshundklubb. De har många eldsjälar med mycket kunskap och stor drivkraft, betonar Erica. Listan kommer från deras aktivitet kallat ”Matfors Dogathlon”. Vi vill verkligen passa på att skicka ett stort Tack till dem, avslutar hon.