Tips till dig som studerar på distans

25 mars 2020

Anette Sköldberg, mentor på Realgymnasiet i Gävle, delar med sig av värdefulla råd till dig som studerar på distans.

Tips till dig som studerar på distans

Fortsätt att ha rutiner

Det är viktigt att fortsätta att ha rutiner. Stig upp i god tid på morgonen, klä på dig och ät frukost. Du kan gå ett varv runt kvarteret för att komma igång eftersom din kropp är van att röra sig på väg till skolan. Ta lunchrast som du brukar och ät mat som ger dig energi. Ta småraster, gärna med någon form av rörelse och eventuellt med ett mellanmål.

Håll dig till skolans rytm och ta pauser

Kom ihåg att distansstudier är skola som vanligt men på ett annorlunda sätt. Plugga enligt skolans schema och instruktioner i samma takt som vanligt.  Kom ihåg att ta pauser genom rörelse eftersom du sitter still mer än vanligt. Det kan vara att du stäcker på dig, tar en promenad eller kanske kör korta gympapass. Skilj på skoltid och fritid.

Ordna med en arbetsplats

Om det är möjligt, ordna dig en särskild plats för studier så att du inte ligger i sängen och pluggar. Gör den så mysig och trevlig som du kan. Stäng av din mobil medan du arbetar eller lägg den i ett annat rum. Du kan kommunicera genom Teams med alla.

Gör en planering och följ den

En planering hjälper dig att få struktur över pluggandet. Skriv ett veckoschema och en daglig ”att-göra-lista”. När en punkt är utförd, sträcka över den. Då ser du konkret hur du ditt arbete framskrider. Använd ett block, en vanlig kalender eller skriv i mobilen. Jobba med ett ämne i taget. Stäm av med planeringarna i Canvas. Ta hjälp av din mentor vid behov! Skicka in den dagliga loggboken på Canvas för att summera dagen.

Håll kontakten med dina klasskamrater och vänner

Fortsätt att plugga tillsammans och hjälps åt på samma sätt som ni brukar göra i skolan. Kanske du skriver eller ringer till någon du inte pratar med så ofta för att kolla hur det går. Det kan betyda mycket för just den personen! Fortsätt att hålla kontakten med de du bryr dig om även om ni inte ses fysiskt.

Må bra

Kom också ihåg att vara ute och njuta av vackra vårdagar. Musik brukar också fungera bra för att slappna av och må bra. Gör något varje dag som du tycker om att göra!

Vi finns för er

Även om vi inte ses som vanligt om dagarna så finns dina lärare, din mentor och andra vuxna tillgängliga för dig. Hör av dig så hjälper och peppar vid dig i ditt arbete och i ditt mående!