Välkommen till Realgymnasiet i Stockholm!

Vad kan du läsa i Stockholm?

Träffa Jessica, vår nyexaminerade lärare i Svenska och Engelska

18 april 2023

Läs om vår nyexaminerade lärare Jessica som börjat arbeta på Realgymnasiet i Stockholm! I intervjun berättar Jessica om sitt tidigare arbetsliv, varför hon valde att arbeta på Realgymnasiet och vad som gör skolan speciell. Hon delar också med sig av sin vision för eleverna och vad som driver henne i hennes roll som lärare.

Träffa Jessica, vår nyexaminerade lärare i Svenska och Engelska

Kan du berätta om ditt tidigare arbetsliv och vad du gjort innan du kom till Realgymnasiet?

Jag är nyexaminerad lärare så detta är mitt första riktiga lärarjobb som utbildad lärare vilket känns väldigt kul och spännande! Tidigare har jag jobbat som lärarvikarie och har mycket arbetserfarenhet inom vården där jag jobbade under mina universitetsstudier.

Varför valde du att arbeta hos oss?

Under studierna fastnade jag för skolor som hade just yrkesprogram. Jag tyckte det var både kreativt och utmanande under VFU: er att få jobba med yrkesrelaterade moment i undervisningen. Realgymnasiet kändes som rätt skola för den sortens utmaning och kreativitet!

Vad tycker du är bäst med Realgymnasiet i Stockholm?

Mitt första intryck av skolan var att det kändes som en skola med en trevlig och avslappnad miljö. Nu när jag jobbat några månader tycker jag att det stämmer väldigt bra, det är god stämning bland eleverna och arbetskollegorna med mycket skratt och gemenskap!

Hur skiljer sig den här skolan mot andra skolor? (denna arbetsplats mot andra arbetsplatser du varit på innan?)

Det finns en bra och stabil samverkan mellan kollegorna där jag fått god stöttning som ung lärare med mindre arbetslivserfarenhet. När jag behöver råd finns det ett team av kollegor med stor kompetens och erfarenhet, något jag känner en stor tacksamhet för.

Vad är din vision för de elever som går på skolan?

Att de ska kunna nå sina mål och utvecklas så långt som möjligt. Min förhoppning är också att eleverna alltid ska känna att de blir bemötta med empati och förståelse från min sida. Rollen som lärare sträcker sig längre än endast kunskapsinlärning och jag hoppas att mina elever ser mig som en trygghet och någon de har förtroende för.

Arbetar ni med några projekt på skolan? Berätta mer om det.

Jag har personligen inte varit inblandad i något projekt – än. Jag har dock hört om och fått se resultatet på olika projekt, till exempel hur skolan jobbar med att integrera olika yrkesrelaterade moment i de teoretiska ämnena. Det ser jag fram emot att jobba mer med i framtiden.

Varför ville du bli lärare?

Jag har alltid velat jobba med människor och mer specifikt där jag kan hjälpa andra. Samtidigt har jag alltid haft ett stort intresse för litteratur och språk, jag läste mycket som barn och växte upp i en miljö där vi pendlade mellan tre språk i vardagen. Mitt första ”lärarjobb” var att hjälpa min mamma med svenska texter samt att prata och översätta engelska från/till släktingar i andra länder. Att utbilda mig till svensk -och engelsklärare blev nästan som en självklarhet någonstans på vägen, ett beslut jag är väldigt glad över idag.

Vad driver dig i din roll eller i livet?

Att hjälpa och förstå människor, det är väldigt givande att få se elever lyckas och utvecklas samtidigt. Jag vet själv vilken avgörande roll en lärare kan ha i ens studier - känner man förtroende och trygghet till sin lärare blir det 100 gånger lättare att ta sig an det svåra i sitt lärande. En annan stor drivkraft är såklart glädjen man känner med eleverna när de utvecklas och känner sig stolta över sina prestationer!

Fakta:

Legitimerad lärare i svenska och engelska.