Välkommen till Realgymnasiet i Lund!

Vad kan du läsa i Lund?

Intresseanmälan

Vill du veta mer om utbildningen och få inbjudan till kommande aktiviteter?

Anmäl intresse

Ebba var med och tog fram handbok för APL: ”Det handlar om att alla ska känna sig trygga och delaktiga”

17 oktober 2025
Ebba var med och tog fram handbok för APL: ”Det handlar om att alla ska känna sig trygga och delaktiga”

När Ebba Douhane Wallentin, 18 år och elev på vård- och omsorgsprogrammet på Realgymnasiet i Lund, fick sitt sommarjobb på VO-college sommaren 2025 var uppdraget tydligt: tillsammans med en arbetsgrupp bestående av elever, handledare och lärare skulle hon vara med och skapa en handbok för APL.

”Vi ville göra något som verkligen speglar allas perspektiv. Handboken ska hjälpa elever att känna att APL är för deras skull, och att de faktiskt har en plats att ta”

Handboken är uppdelad i tre delar, en för elever, en för handledare och en för skolan och syftar till att tydliggöra roller, skapa bättre dialog och ge både trygghet och verktyg inför praktiken. Den innehåller praktiska checklistor, råd och en ordlista, men också ett tydligt fokus på relationen mellan elev och handledare.

Men för Ebba är det inte bara en bok om rutiner. Hon ser den också som en påminnelse om vad vårdyrket egentligen handlar om.

”APL är grunden till hur du formar din yrkesidentitet som undersköterska. Det bästa du kan göra är att vara ärlig, våga säga när du inte förstår. Då finns det också utrymme att göra fel, och det är oftast där lärandet sker. Våga försöka, våga fråga, handledaren finns där för att stötta dig.”

Att arbeta med handboken gav Ebba nya perspektiv. Det mest givande var att se arbetet växa fram, det svåraste att hantera skillnaderna mellan vuxnas förväntningar och hennes egna erfarenheter.

”Jag fick ofta ta mycket ansvar över mitt eget lärande på APL. Det var viktigt för mig att lyfta det, så att andra elever känner att de kan ställa krav och be om stöd.”

Stoltheten ligger i att ha skapat något som kan komma andra till nytta. Hon hoppas att handboken ska bidra till tryggare APL-perioder och ge elever mod att ställa frågor och våga ta plats.

Samtidigt bär hon med sig en varm syn på vårdyrket, där det lilla är det stora.

”Att borsta någons tänder är inte bara en rutin. Du bidrar till fysisk hälsa genom god munhygien, men också till psykisk hälsa, den där känslan av att bli sedd och omhändertagen. Det lilla kan betyda mer än man tror.”

Framtiden ser hon inom barnsjukvården, som sjuksköterska. Men resan med handboken har också gjort henne tryggare i sin nuvarande roll.

”Jag har fått en annan identitet som undersköterska. Jag känner att jag kan bidra, ta initiativ och våga ifrågasätta – inte för att vara besvärlig, utan för att förstå och utvecklas. Det är viktigt att som elev känna att man har rätt att påverka sin APL och äga sin plats.”

Ebbas råd till andra elever är lika enkelt som kraftfullt:

”Våga ifrågasätta, våga ta plats. Det du gör förändrar liv! Även om det "bara" är att bädda en säng eller ge ett leende. Stanna upp och uppskatta hur mycket det betyder. Det är den bästa känslan man kan få.”

Ebba Douhane Wallentin Elev på Vård- och Omsorgsprogrammet