Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Vardagen för våra elever blir sällan tråkig!

20 december 2019
Vardagen för våra elever blir sällan tråkig!

Vår inriktning djurvård ger dig en otroligt givande gymnasietid och du lär för framtiden!

Du får möta både djur och människor på djuranläggningar, zoohandel och djursjukhus, inte minst genom vårt samarbete med Evidensia. Hos oss får du sköta, vårda, hantera och utfodra djur av alla de slag. Du får också prova på jobb som djurvårdare i djurpark och zoohandel – med allt från djurskötsel till kundbemötande. Det här är utbildningen för dig som vill jobba nära alla sorters djur.

Ditt första år får du grundläggande förståelse för hur djur fungerar. Du lär dig om exempelvis beteenden, anatomi, naturliga livsmiljöer och djurskydd.Att kunna läsa av och hantera djur, och arbeta med att förbättra dess miljö, är en viktig bas i ditt kommande yrke oavsett om din framtida arbetsplats är ett djursjukhus, en djurpark eller zoohandel. Därför blandas den teoretiska undervisningen med mycket praktiskt med arbete inom djurhantering och djurskötsel. Under introveckan fokuserar du extra mycket på introduktion till skötsel av sällskapsdjur.

Under ditt andra år breddar du din kompetens när det gäller djurhållning och djur i zoohandeln. Du utforskar djurbranschen på djupet och fortsätter att knyta kontakter med branschen genom praktik, specialvecka och olika uppgifter.

Under ditt sista år utvecklar dina kunskaper inom kommunikation och ledarskap och du arbetar med vilda djur och djurparker. Du lär dig bland annat om parkernas arbete med bevarande av hotade arter, olika slags forskning och utbildning.

Du läser även djurvård inom djurens hälso- och sjukvård och får fördjupad kunskap om hur du sköter och hanterar sjuka och skadade djur.

Efter dina tre år är du väl förberedd för en framtid som djurvårdare, antingen direkt efter examen eller efter högre studier.

Efter gymnasiet

Efter examen kan du bland annat jobba inom:

Djurpark

Zoohandel

Djursjukvård

Djurforskning

Efter vidare studier

Du kan bland annat jobba som:

Veterinär

Djursjukskötare