Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Vad gör Jooda efter gymansiet?

7 januari 2020
Vad gör Jooda efter gymansiet?

Hej Jooda!

Hur har ditt år efter studenten från Realgymnasiet sett ut?

Efter min tid på Realgymnasiet, inriktning häst som jag gick mellan år 2015 till 2018 har jag flyttat till Göteborg för att plugga skådespeleri. Jag tog en kort paus från hästarna. Nu i sommar jobbar jag på High Chaparral i Wild West Stuntshow som ridande skurk. Det är enormt fartfyllt och spännande då vi dessutom rider Westernridning vilket är ganska nytt för mig.

Vad upplevde du var bra med Realgymnasiet?

Det bästa med Realgymnasiet var att vi fick prova och göra så mycket praktiskt vilket jag tycker är det bästa sättet att lära sig på! Mina två veckor praktik hos Jan Brink i Skåne samt mina tre veckors praktik i Irland hos Maria Vozone har gett mig enormt mycket erfarenhet och har gjort mig till en mycket tuffare person. Det är så nyttigt att lära sig om hästhantering i andra länder och det faktum att Real betalar för praktik utomlands och i andra län är helt otroligt!

På vilket sätt har du nytta av din utbildning idag?

Jag är så enormt tacksam för utbildningen jag fått från Real och tror inte att jag hade klarat av denna uppgift i sommar utan mina tre år på skolan. Bland annat är det så nyttigt att ha koll på hästens anatomi och fysiologi då man lätt ser vilka typer av hästar som funkar för olika uppgifter i showen. Efter en del provridningar på olika hästar har vi fått varsin häst utdelad och vi ryttare hand om den hela sommaren. Självklart kan någon häst bli skadad så man får byta vilket jag inte alls är orolig över då jag fått rida så många olika hästar via Real. Jag är även väldigt noga med visitation, palpering och massage av min häst för att upptäcka samt förebygga skador i tidigt skede, för att min häst ska få det så bra som möjligt. På Realgymnasiet har jag fått massagekurs och mycket lektioner samt föreläsningar om hantering av häst, vilket idag är guld värt! Jag har redan tagit hand om många skador på hästar i stallet här och känner mig väldigt trygg med all form av bandagering och sårvård. Min praktik jag hade i årskurs 3 på veterinärkliniken PH-vet i Sundsvall gav mig så enormt mycket kunskap om så många olika skador och vård, rehabilitering och mycket mer.

Jag är så enormt tacksam för utbildningen jag fått från Real och tror inte att jag hade klarat av denna uppgift i sommar utan mina tre år på skolan. Bland annat är det så nyttigt att ha koll på hästens anatomi och fysiologi då man lätt ser vilka typer av hästar som funkar för olika uppgifter i showen. Jag rekommenderar verkligen realgymnasiet för alla hästtjejer och killar där ute som inte bara vill få en grymt stor bredd på kunskapen om hästar utan som även vill växa som människa och bli en tuffare version av sig själv.