Välkommen till Realgymnasiet i Sundsvall!

Vad kan du läsa i Sundsvall?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Headhuntad till inridningsguru

10 juni 2021

Med en månad kvar till studenten fick Ida Kusendal ett samtal som kom att förändra allt. Ett erbjudande om att arbeta för Eamon Hickey, känd som lite av en inridningsguru i hästhållningskretsar, får henne att ta sambo och häst och flytta över 80 mil till en plats där hon inte har någon annan koppling.

Headhuntad till inridningsguru

- Det var självklart att säga ja. Det här är en bra erfarenhet. Eamon Hickey är väldigt duktig på att rida in hästar och få dem som han vill ha dem. Han är känd för att lösa problemhästar, säger Ida Kusendal.

Det hörs att hon är förväntansfull och ser fram mot det nya. På frågan om vad som gör att hon kan tänka sig att flytta så långt berättar hon om sin blivande arbetsgivare.

- Han är mån om hästen, vad som är bra för den och behandlar hästen som man själv vill bli behandlad. Han har haft clinics här i Sundsvall och jag har sett hur han jobbar när jag varit där på praktik.

I november ifjol ringde Ida och frågade om hon kunde få praktik på Eamon Hickey Equestrian, nära Falkenberg. En tid efter avslutad treveckorspraktik valde hon att återvända för ytterligare en praktikperiod.

- Jag fick utvecklas och göra svårare saker hela tiden. När jag kom tillbaka fick jag börja där jag slutat sist och vi kom väldigt bra överens. Han var jättepositiv och sa att jag fick komma tillbaka när jag ville eller bara ringa om jag ville ha hjälp med något.

Till stallet där Eamon Hickey har runt sjutton hästar kommer nu Ida även ta med en sundsvallshäst.

- Det är den första egna inridning som jag gjort. Jag blev ihopkopplad med den hästen efter att jag varit på praktik på Ortsjöns hästgård, ett stuteri med lösdriftsanläggning som föder upp unghästar. Det var där mitt stora intresse för hästhantering började då de hanterar mycket unghästar.

Nöjda ägare har valt att skicka sin häst med Ida till Falkenberg för att ge den en möjlighet att få professionell utbildning.

- Inridningen av den har gått jättebra och är något av det roligaste jag gjort i hela mitt liv. Det ska bli så kul att få göra det varje dag på jobbet. Ägarna kunde inte vara nöjdare så det blir ett långvarigt samarbete.

Hon berättar att hon fått stöttning i sitt beslut från familjen som tycker att hon ska ta tillfället och även och annan positiv feedback från de som gläds med henne såsom Realgymnasiet lärare.

- Det är hedrande och jättekul att Eamon Hickey valt att headhunta en av våra elever då han även fått ansökningar från de som läst på högskolenivå inom häst. Stort grattis till Ida som gjort ett riktigt gott intryck under sitt arbetsplatsförlagda lärande hos Eamon, säger Johanna Hammarstrand lärare på Realgymnasiet i Sundsvall.

Ida berättar att siktet finns på att i framtiden starta eget och att en flytt tillbaka till Sundsvallstrakten någon gång inte är helt uteslutet.

-Jag vill starta eget som unghästutbildare. Det är ett väldigt varierat arbete med nya hästar hela tiden och att utveckla dem tills de kan ridas i alla gångarter. Jag har föräldrar i Sundsvall, en syster i Göteborg och släkt i Småland - vi får se vad det blir, säger Ida.