Välkommen till Realgymnasiet i Sundbyberg!

Vad kan du läsa i Sundbyberg?

Sara Kilsgård, lärare i hästhållning.

31 oktober 2023

Sara, ny lärare inom hästhållning, driver en egen gård med 25 hästar norr om Stockholm. Med en passion för både hästar och elever, strävar hon efter att ge varje elev en "fullträff i lärande" när det gäller att förstå och vårda dessa magnifika djur. Sara har även tävlat framgångsrikt i svenska mästerskapen för islandshästar och är redo att inspirera och utbilda kommande generationer av hästentusiaster.

Sara Kilsgård, lärare i hästhållning.

Sara, vår lärare inom hästhållning-ridning och hästhållning-islandshäst, har en imponerande bakgrund som sträcker sig bortom de gröna klassrummens väggar. Vid snart 31 års ålder balanserar hon sitt yrkesliv som lärare med ett spännande liv på sin egen gård norr om Stockholm, som rymmer omkring 25 hästar. På denna mångsidiga gård bedrivs inackorderingsverksamhet, träning av hästar och avel i liten skala, vilket ger henne en bred erfarenhet inom hästhållning och hästskötsel.

Vad som gör Sara ännu mer unik är hennes framstående prestationer inom islandsridning. Inte bara är hon en skicklig lärare, men hon har även tävlat framgångsrikt på hög nivå, inklusive deltagande i svenska mästerskapen (SM) för islandshästar. Denna erfarenhet av tävling och tränande av islandshästar har gett henne en djupgående insikt i rasens specifika behov och krav, vilket kommer att vara ovärderligt för hennes elever som söker utveckla sina kunskaper inom hästhållning och islandsridning.

Sara Kilsgård som rider SM på islandshäst

För Sara är mötet med människor och möjligheten att följa sina elevers utveckling det absolut mest givande i hennes yrkesliv. Hennes entusiasm och dedikation kommer utan tvivel att inspirera och utbilda kommande generationer av hästentusiaster och hästvårdare.

En ära att ha med en så erfaren lärare och entusiastisk ridlärare.