Välkommen till Realgymnasiet i Stockholm!

Vad kan du läsa i Stockholm?

”Tro på dig själv, det kommer du långt med”

22 februari 2021

Så säger Michelle som har läst Naturbruksprogrammet med inriktning djurvård (Sällskapsdjur & Djursjukvård) på Realgymnasiet i Stockholm. Idag arbetar Michelle som Legitimerad Djursjukskötare på Evidensia Södra Djursjukhuset. Hon har alltid drömt om att få jobba med djur, en dröm som hon har kvar att uppfylla är att jobba med apor utomlands.

”Tro på dig själv, det kommer du långt med”

Hej! Berätta lite om din tid på Realgymnasiet
Gymnasietiden var en rolig tid i mitt liv. Jag hade bra lärare och gick i den bästa klassen som man kom nära eftersom skolan var lite mindre. Jag har haft mycket nytta av det praktiska arbetet där man övade på exempelvis hantering och skötsel av olika typer av djur.

Vad gör du idag?
Sedan min universitetsexamen år 2020, jobbar jag som Legitimerad Djursjukskötare på Evidensia Södra Djursjukhuset. Jag längtar till jobbet varje dag och känner verkligen att jag har valt rätt yrke. Jag får vara med att vårda och ta hand om sjuka djur och se deras väg till tillfrisknande eller vara ett stöd för både djur och djurägare under den sista tiden.

Hur hjälpte din utbildning på Realgymnasiet i din nuvarande yrkesroll eller i dina vidare studier?
Realgymnasiet gav mig bra och nyttiga erfarenheter genom all praktik som ingick under utbildningen. Jag fick exempelvis upp ögonen för mitt nuvarande yrke. Jag fick lära känna väldigt bra människor som gav mig självförtroendet till att våga utvecklas som person, inte bara under min gymnasietid utan även senare i livet. Mycket av min personliga utveckling berodde på att jag gick på en mindre skola där man faktiskt fick utrymmet att växa.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
En typisk arbetsdag för mig är lite beroende på vilken avdelning på min arbetsplats jag är placerad på för dagen. Jag arbetar mest på akutmottagningen där mina arbetsuppgifter exempelvis är kanylläggning, blodprovstagning, medicinering eller andra saker som akut sjuka djur kräver. Det ingår även att triagera på akutmottagningen, det vil säga att bedöma hur alla djur ska prioriteras där principen är att sjukast går först.

Har du några tips till dem som vill arbeta inom samma bransch som du?
Tro på sig själv, det kommer du långt med! Brinner du för att jobba med djur och känna att du får vara med att behandla sjuka djur och till och med rädda liv är det rätt yrke för dig. En sak man ska komma ihåg är att man egentligen inte behöver känna någon stress att vidareutbilda sig. Djurvårdare som man kan bli när man väljer Realgymnasiet är ett yrke som också är roligt, där man får jobba i ett team tillsammans med djursjukskötare och veterinärer. Känner du sen att du vill plugga vidare kan jag starkt rekommendera mitt yrke, det är det absolut roligaste som finns. Glöm inte bort att även om du gör valet att jobba med djur ingår det väldigt mycket jobb med människor som man ska klara av att hantera i olika typer av situationer som inte alltid går att förbereda sig på.