Välkommen till Realgymnasiet i Nyköping!

Vad kan du läsa i Nyköping?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Tips inför gymnasietvalet!

11 januari 2023

Gymnasievalet närmar sig, och för många innebär valet en hel del frågor och funderingar. Vår studie- och yrkesvägledare Anna delar med sig av sina bästa tips inför valet.

Tips inför gymnasietvalet!

Vad ska jag tänka på när jag ska välja till gymnasiet?

Det är bra att välja något som du har intresse för, något du tycker är roligt. Då är det mycket större chans att du lyckas. För det är viktigt att komma ihåg att det du väljer till gymnasiet inte nödvändigtvis behöver vara det du sysslar med i framtiden.

Men om jag är osäker och inte alls vet vad jag är riktigt intresserad av?

Då ska du se till att du läser en utbildning som ger dig högskolebehörighet, vilket du får på Realgymnasiet. Om man ändå försöker utgå ifrån att göra något som man tycker är trevligt och/eller intressant så blir ju oftast betygen bättre så det är en bra utgångspunkt oavsett vad du sen vill bli.

Om jag väljer en utbildning men sedan känner att det är helt fel, vad gör jag då?

Ju tidigare du kommer på det, desto bättre. Det mesta går att lösa med hjälp av din studie- och yrkesvägledare.

Hur ska jag göra om den utbildning jag vill läsa inte finns där jag bor?

Vi har riksintag så du kan söka till våra utbildningar även om de inte finns på din ort.

Är det lätt att få jobb efter studenten?

Det ser väldigt bra ut, många av våra elever kommer ut i arbetslivet direkt efter studenten tack vare den APL som ingår i alla yrkesprogram och vårt nära samarbete med branschen inom alla utbildningar.