Välkommen till Realgymnasiet i Norrköping!

Vad kan du läsa i Norrköping?

3 snabba med Jimmy Alenius

10 augusti 2023
3 snabba med Jimmy Alenius

Vad är det bästa med Realgymnasiet i Norrköping?

Många saker! Nära till universitetet, visualiseringscenter och en massa väldigt spännande företag. Vi är en relativt liten skola så det blir personligt samtidigt som vi ingår i en koncern så vi har tillgång till mer resurser än de flesta andra skolor. Vi har en större frihet att genomföra spännande projekt.

Vad är det som driver dig som lärare?

Jag älskar teknik och att hjälpa människor. Att få undervisa det man brinner för allra mest är en otrolig förmån. Om det dessutom leder till ett bättre samhälle så kan det inte bli så mycket bättre.

Varför ska man välja Teknikprogrammet?

Vårt teknikprogram har fokus på visualisering, programmering, produktdesign och kommunikation. Att arbeta virtuellt i olika 3d-miljöer är lösningen på många av våra problem, speciellt miljöproblemet. Allt vi arbetar med på teknikprogrammet på Realgymnasiet ska leda till ett bättre samhälle. T ex utgår vi ifrån FNs 17 globala mål. Det är där framtiden finns, hur man än vrider och vänder på det. Arbetstillfällen, meningsfullhet, ekonomi och framför allt vårt klimat. Just nu är teknik på väg in i ett nytt århundrade, och där vill vi vara med!

Jimmy Alenius lärare på Teknikprogrammet på Realgymnasiet i Norrköping.