Välkommen till Realgymnasiet i Norrköping!

Vad kan du läsa i Norrköping?

Hundutbildning till Realgymnasiet i Norrköping

10 augusti 2023

Hösten 2020 startar Hundutbildningen på Realgymnasiet i Norrköping. Hundnäringen är växande framtidsbransch och intresset för hundar ökar. Enligt en undersökning gjord av Novus så har 15 procent av Sveriges hushåll hund och cirka 900 000 hundar finns i landet. -Det känns som en helt rätt satsning att göra och vi ser verkligen fram emot att starta upp hundutbildningen här på Realgymnasiet i Norrköping. Eleverna får en utbildning där det efter examen finns stora chanser att få jobb. Idag är hund inte bara en hobby utan en bransch som växer i snabb takt, säger rektor Josefin Eriksson. Utbildningen är en treårig gymnasieutbildning som även är högskoleförberedande. Mycket fokus i utbildningen läggs på hundars beteende hundraser, skötsel, friskvård och sjukdomar. Eleverna lär sig dessutom kundbemötande och att handleda människor i hur de bäst tar hand om och tränar sin hund. I utbildningen ingår diplomeringar via Svenska Kennelklubben och efter utbildningen kan eleverna exempelvis jobba som hundtränare, hunddagisföreståndare/personal, djurvårdare i klinik eller djurbutikspersonal. Att vara ute i verkligheten och lära sig i bransch är en viktig del av utbildningarna på Realgymnasiet. Eleverna har APL (arbetsplatsförlagt lärande) från slutet på årskurs 1 en dag i veckan och sedan genom hela sin studietid. I årskurs 2 och 3 finns det även möjlighet att ansöka till Internationell APL på Irland och Sydafrika. Dessutom får eleverna möjlighet till lärlingspraktik i årskurs 3. -På Realgymnasiet är det viktigt med partnersamarbeten. På hundutbildningen så samarbetar vi med utbildningsföretaget Glädjeklick och Svenska Terapihundskolan. Med dessa samarbeten kan eleverna utbilda sig inom klickerträning eller besökshund, fortsätter Josefin. -Nu ser vi verkligen fram emot att starta vår nya utbildning och att välkomna våra hundelever under nästa läsår, avslutar Josefin.

Hundutbildning till Realgymnasiet i Norrköping