Profilvecka med Sällskapsdjur & Djursjukvård - Naturvetenskaplig profil

20 september 2023

Oavsett vilken profil du läser inom naturbruksprogrammet har du varje år profilveckor där du bara läser din valda profil! Här får du följa med våra elever inom Naturbruksprogrammet, sällskapsdjur & djursjukvård med Naturvetenskaplig profil på deras profilvecka under deras profilvecka v.37!

Profilvecka med Sällskapsdjur & Djursjukvård - Naturvetenskaplig profil

Måndagen började i djurvårdsspåret med arbete med vallhundar i Örkelljunga där eleverna fick veta mer om vad som krävs av en vallhund och rollen som hunden uppfyller för lantbruket, innan eleverna fick besöka en grisgård under eftermiddagen för att lära sig mer om skötsel av gris.

Tisdagen var en teoretisk dag på skolan där eleverna arbetade i Kemi 1 tillsammans med sin kemilärare. På agendan stod bland annat fördjupning i FN:s nya plastavtal och en hel del förberedelse inför provet kommande vecka.

På onsdagen var eleverna på Almvik 4H gård och fick arbeta praktiskt med fårklippning. Här fick eleverna delta i de olika stegen i fårtrimning och praktiskt arbeta med djuren för att få praktisk erfarenhet i flera aspekter av att arbeta med djur.

Det är jättekul att få arbeta med djuren på nya sätt! Dessutom är det väldigt lärorikt då man får testa på det själv istället för att bara få informationen teoretiskt.

Sandy

Under torsdagen så arbetade eleverna inom kursen matematik 3c. Eleverna fick arbeta mer med funktioner och bevis innan de gick igenom trigonometriska funktioner.

Denna dag gick eleverna även gemensamt och åt sushi till lunchen, vilket är ett av alternativen som finns på de matkort våra elever har.

Det var kul! Även fast vi räknade hela dagen så var det inte jobbigt eftersom vi inte gör samma sak hela tiden, utan varierar lektionerna med genomgångar, olika uppgifter och olika räknesätt. Det är också jätteskönt att vi ibland kan ta små pauser under lektionen så man sen kan hitta nytt fokus. Sen blir lektionerna också mycket roligare när man har världens bästa matte lärare!

Erika Elev åk 2

Fredagen började med laboration i kursen Kemi 1. Här fick eleverna testa nogranheten hos olika glas samt öva på vägning. Eleverna fick även utföra experiment med en van de Graaff generator.

Det var väldigt intressant att laborera och man fick en djupare förståelse för allt man pratar om i klassrummet

Jacquline Elev åk 2

Naturbruksprogrammet - NV inom Sällskapsdjur & Djursjukvård

Du som läser Naturbruksprogrammet med inriktning Sällskapsdjur och djursjukvård kan söka till att läsa Naturvetenskaplig profil. I profilen ingår:

- Matematik 2a, 3c & 4

- Fysik 1b1, Fysik 1b2, Fysik 2

- Kemi 1 och 2

Vissa kurser läses som utökade kurser och vissa läses som programfördjupningskurser inom utbildningen. Profilen finns för dig som vill få särskild behörighet till högskolan samtidigt som du får lära dig om djurvård under gymnasiet.