Välkommen till Realgymnasiet i Lund!

Vad kan du läsa i Lund?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

ProMeister bjöd in fordonselever att vara VIP gäster till Grande Finale på Mantorp Park

6 december 2019

Eleverna på Fordons- och transportprogrammet från Realgymnasiet Lund blev bjudna till Grand Finale som är ett svenskt racing-event. ProMeister, som sponsrar Brink Motorsport och Realgymnasiets samarbetspartner tog med fordonseleverna som VIP-gäster till evenemanget.

Eleverna fick bevittna evenemanget, titta på bilar, diskutera motorer och andra tekniska ämnen. Men det kanske mest spännande var att de fick vara med i Brink Motorsports tält och ställa frågor till förarna. De blev också bjudna på fika och lunch.

Pontus och Tobias, som är elever i årskurs 1, berättade att det var en kul upplevelse. ”Vi tittade på en massa kul bilar, vi var med i Brink Motorsports tält och vi fick information om racing” sa Pontus. Båda eleverna beskrev att det var spännande att prata med förarna och att få VIP-platser till olika race.

Eleverna tyckte också om att få teknisk information, t.ex. om olika motorljud eller om hur förarna värmer i däcken innan tävlingen. De menar att de har lärt sig mycket under dagen genom att ställa frågor, lyssna på information om olika bilar, men också genom att se andra arbeta innan tävlingen.

Mantorp Park är en motorsportanläggning som varje år arrangerar motorevenemang, varav några tillhör de största i Sverige och Europa. Touring Car Scandinavia (TCR), Porsche Carrera Cup, GT4 Scandinavia, V8 Thundercar, Ginetta Challenge och Formula Nordic var dem som deltog i Grande Finale.