Välkommen till Realgymnasiet i Lund!

Vad kan du läsa i Lund?

Lär känna Johan Bengtsson, lärare i bland annat Service och bemötande

25 januari 2021

Johan arbetar som lärare i samhällskunskap, historia samt service och bemötande. I denna artikel pratar Johan om vikten i kursen Service och bemötande.

Lär känna Johan Bengtsson, lärare i bland annat Service och bemötande

Berätta lite kort om dig själv, vem är Johan Bengtsson?

Jag är en 48 årig hobbymusiker (gitarrist) med rötterna i rock och hårdrock! Favoritband är Göteborgsbandet Freak Kitchen. Förutom att syssla med musik på fritiden arbetar jag som lärare i samhällskunskap, historia samt service och bemötande här på Realgymnasiet i Lund.

Jag är uppvuxen i Hörvik där min familj hade sitt familjeföretag inom fiskgrossist. Man kan alltså säga att jag är född och uppvuxen i fiskbranschen. Därefter arbetade jag inom livsmedelsindustrin i 25 år med roller bland annat som medarbetare, avdelningschef och produktutvecklare.

Vad innebär kursen Service och bemötande?

Kursen Service och bemötande handlar om vikten i att vara så behjälplig som möjligt för andra i alla livets situationer, med utgångspunkt i servicearbetet.

Vi pratar om vad det innebär att arbeta med service. Fördjupar oss i kundrelationer, hur man hanterar missnöjdhet hos en kund med mål om att kunden ska vara nöjd innan den lämnar. Vi pratar om både intern och extern marknadsföring, konsten att sälja samt lagar och regelverk så som konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Kursen ger kunskaper som är väldigt användbara att ha med sig vidare ut i arbetslivet.

Vilka elever läser denna kurs?

Elever som läser Hotell- och turismprogrammet har kusen obligatorisk, övriga elever har den som ett individuellt val.

Varför är service och bemötande en viktig och användbar kurs att läsa?

Det är viktigt att ha kunskaper och att förstå vikten i vad service innebär, både gällande kunden men också sina arbetskollegor. Att ha förmågan att analysera sin plats i ett samarbete!

En avslutande hälsning från Johan:

Jag vill dela med mig utav en tankeställning som jag tycker om och som jag startar varje lektion med, ”Känner vi oss allihop som en bra medarbetare idag?”