Välkommen till Realgymnasiet i Lund!

Vad kan du läsa i Lund?

Läs vad vår Natur & Äventyrslärare berättar om vår inriktning Naturturism!

26 november 2020

Göran berättar om Naturturism och varför detta nya begrepp införts inom Realgymnasiet. Här får vi reda på mer om denna spännande utbildning samt vilka framtida jobb som väntar eleverna efter studenten!

Läs vad vår Natur & Äventyrslärare berättar om vår inriktning Naturturism!

Vem är du och vilken roll har du på skolan?

Göran Larsson (51 år) lärare på Naturturism inriktningen.

Hur ser din bakgrund ut?

Jag har varit friluftsmänniska sedan barnsben – scout sedan 1977 och dykaktiv på något sätt sedan 1980. Är utbildad ”Affärsutvecklare inom hållbar natur- och kulturturism” samt gymnasielärare i engelska och tyska.

Certifierad Naturguide (nya svenska normen), Certifierad Adventure Guide (genom ATTA – Adventure Travel Trade Association) samt Certifierad Dive Master (genom PADI – Professional Association of Dive Instructors).

Berätta om inriktningen Naturturism och varför detta nya begrepp införts inom Realgymnasiet?

Inriktningen Naturturism tar sikte på Sveriges snabbast växande näring och tar avstamp i det växande intresset för att vara utomhus. Intresset för natur- och ekoturism är enormt stort och ökande globalt. Det märks även här hemma, inte minst på den så kallade ”Svemestern” som sprängt många gränser den senaste sommaren.

Det som skiljer naturturismen från friluftslivet är att naturturismen skapar förutsättningar för företagande och nya jobb. Inriktningen är ny och syftar till att ge eleverna fördjupade yrkeskunskaper inom området naturturism, samtidigt ska det bli tydligare vad utbildningen handlar om – något som Skolverket uppfattat som ett problem på den tidigare utbildningen efter synpunkter från såväl elever som arbetsgivare och bransch. Delar av innehållet känns igen från den tidigare versionen av utbildningen.

Inom inriktningen får man lära sig mycket om aktiviteter i olika miljöer och av olika slag, ledarskap och grupper, hur man skapar aktiviteter på ett branschinriktat sätt bara för att nämna något av kärninnehållet. Att Realgymnasiet inför begreppet beror helt enkelt på att det dels är det formella namnet på inriktningen, dels att det på ett tydligare sätt än tidigare kommunicerar vad utbildningen handlar om. Det gamla namnet, Natur och Äventyr, finns kvar men betecknar nu istället fördjupningen och den metod man arbetar utifrån.

Vad är viktigt för dig som lärare på Realgymnasiet och på denna inriktning?

Jag tycker det viktigaste för mig med undervisningen är att kunna kombinera teori och praktik på ett balanserat sätt, jag arbetar därför blandat i klassrum och ute i det fria. Det är också viktigt att kunna arbeta branschorienterat och helst i samverkan med branschen.

Samtidigt är det viktigt att eleverna har en nyfikenhet på det vi gör och känner intresse, om de har tidigare erfarenhet spelar mindre roll eftersom de får detta genom utbildningen.

Att tillsammans med externa aktörer bidra till att eleverna ges möjlighet till högre kompetens inom olika verksamheter i form av olika certifieringar eller diplomeringar är också en viktig del. Vi lärare kan ju inte allt och att då kunna ta hjälp av de riktiga experterna är viktigt.

Vad kan eleverna jobba som efter studenten med denna utbildning i ryggsäcken?

Efter studenten har eleverna (beroende på vilka certifikat de fått med sig) möjlighet att arbeta som naturguide, aktivitetsledare på olika aktivitetscenter, skidlärare, klätterledare, paddelledare mm. Utbildningen lämpar sig också bra om man kan tänka sig jobba inom barnomsorg, fritidsverksamhet eller som elevassistent.

Om man som elev väljer studieförberedande spår och läser de högre gymnasiegemensamma ämnena. Då har man utgångar mot polis, försvar, räddningstjänst, lärare/skola eller viltvård.

Vad vill du hälsa till eleverna som funderar på att söka Naturturism hos oss?

Är du redo för en större uppgift?

Har du kontrollen och styrkan att välja väg när det gäller?

Kan du fatta beslut i krävande situationer?

Kan du leda andra i utmanande terräng?

Vill du gå en utbildning som kombinerar teori och praktik på ett balanserat sätt och samtidigt få en utbildning som ger dig goda möjligheter till jobb efter studenten så är Naturbruksprogrammet inriktning Naturturism något för dig.

Tycker du om att vara ute, att utmana dig själv och att prova nya saker? Då är utbildningen helt rätt för dig.

Om tanken på äventyr får dig att drömma dig bort och att känna sug att röra på dig så är utbildningen helt rätt för dig.

Är du trött på klassrum med fyra väggar? Vill du jobba med människor och ge dem positiva upplevelser? Vill du utvecklas själv och samtidigt få egna upplevelser?

Om du svarar ja på ovanstående frågor och gillar att vara utomhus och röra på dig så sök till Naturbruksprogrammet inriktning Naturturism hos oss på Realgymnasiet i Lund!

Tusen tack Göran!