Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Teknikelev med sikte på vidare studier

28 september 2021

Jacob gick Teknikprogrammet, tog studenten 2020 och siktar på vidare studier med inriktning mot programmering, webbdesign och webbutveckling.

Teknikelev med sikte på vidare studier

Det är så kul att ringa upp elever som gått på skolan. Vi gör gärna det mellan varven. Igår hörde vi av oss till Jacob för att kolla hur han har det så här drygt ett år efter studenten.

Hur är det med dig Jacob, och vad gör du?

- Det är hur bra som helst! Just nu jobbar jag för fullt på ett företag i Motala där jag bland annat gör 3D-ritningar i CAD. Jag ska snart iväg till Växjö och göra ritningar av en skola. Jag ska jobba ett tag för att sedan plugga vidare.

Det låter ju finemang. Jobba och använda kunskaperna från gymnasiet direkt, och sedan studera. Vaddå?

- Jag hoppade på ett fjärde år på ett gymnasium i Linköping, men kände att just den inriktningen inte var något för mig. Jag avslutade därför de studierna och började jobba med det jag gör idag. Nu vet jag att det är programmering, webbdesign och webbutveckling som är min grej. Jag kommer plugga vidare inom de områdena, och kanske starta eget. Jag har inte glasklart för mig vad jag vill, men i och med att jag har gått Teknikprogrammet har jag stora valmöjligheter för vidare studier.

Hur var det att ta studenten under pandemin?

- Det blev mycket bättre än vad jag trodde. Vi kollade faktiskt på bilder från studenten häromdagen, och sa just att vi hade ett grymt firande.

Du som bor i Motala, hur kommer det sig att du valde Realgymnasiet i Linköping?

- Jag var på ett par öppet hus på olika skolor, för att kolla in skolan och ta reda på mer om Teknikprogrammet. Realgymnasiets öppet hus var ett av dem jag var på. Och det kändes bara helt rätt när jag kom in.

Jacob Elev, Teknikprogrammet, tog studenten 2020

Vad var bra med Realgymnasiet i Linköping tycker du?

- Det är enkelt att svara på. Sköna lokaler, bra lärare och ja, jag trivdes jättebra. Jag vill nämna skollunchen också. Den var kanonbra. Vi fick matkort till ett antal restauranger som ligger i närheten av skolan. Helt perfekt!

Hur var det att pendla mellan Motala och Linköping?

- Vi var några som pendlade tillsammans, och ja, det gick jättebra.

Vad kul det var att pratas vid Jacob. Tack för att du tog dig tid!

- Tack själv! Det är bara kul att höras av.