Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

Skolverkets 9 myter om gymnasievalet

23 januari 2020

Det är dags att välja för dig som ska välja gymnasium till hösten. Spännande, eller hur? Men kanske också väldigt svårt. Skolverket har tagit fram de 9 vanligaste myterna om gymnasiet och kanske hjälper det dig i ditt beslut.

Vi har valt att lyfta fram tre av Skolverkets nio myter och svarat på dem. Vill du veta mer om hur det är att läsa yrkesprogram är du alltid välkommen att kontakt oss eller höra av dig till vår digitala SYV Anna Lindgren. Henne når du lättast via hennes mail: anna.lindgren@realgymnasiet.se

Myt 1: "Gymnasievalet avgör din framtid"

Många tänker att gymnasievalet avgör vad man ska göra resten av livet. Men så är det inte, som tur är. Gymnasievalet är ett val av grundutbildning som eleven kan bygga vidare på.

Myt 5: "På ett yrkesprogram får du ju ingen högskolebehörighet"

Jo, alla kan få högskolebehörighet. Vilket yrkesprogram du än väljer har du alltid rätt att inom ramen för programmets 2500 poäng läsa de kurser som gör att du får grundläggande högskolebehörighet.

Myt 7: "Vill du jobba utomlands, ska du ju inte gå ett yrkesprogram"

Jo, efter ett yrkesprogram kan du jobba överallt. En fördel med yrkesprogrammen är att de direkt efter gymnasiet ger yrkeskunskaper som är eftertraktade både hemma och utomlands. Dessutom har du som läster något av våra Naturbruksutbildningar möjlighet att göra APL utomlands och på så vis få erfarenhet från arbete utomlands.

Läs om alla 9 myter hos Skolverket

Har du frågor om våra utbildningar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på uppsala@realgymnasiet.se