Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

"Jag har fått jobberbjudande på TV4"

3 juni 2019

På Realgymnasiet sker en stor del av din studietid mitt i verkligheten, på arbetsplatser i företag och organisationer. På så sätt får du inte bara insyn i branschen och arbetslivet, utan också ett nätverk som du kommer att ha nytta av hela livet. På alla våra utbildningar har du APL, arbetsplatsförlagt lärande.

Olivia Wasberg läser 2a året på Stylist hos oss på Realgymnasiet i Uppsala. Hon har sin APL-plats på TV4 i Stockholm hos huvudstylisten Siroun Forsberg, där hon bland annat får hjälpa till att styla programledare och hjälpa till vid pressfotograferingar.

Vi har träffat Olivia för att få veta mer!

Hej Olivia! Varför valde du just Stylist?

Jag valde Stylist eftersom jag var skoltrött och tyckte det var lite jobbigt att gå i skolan. Då kände jag att det kunde bli lättare om jag gjorde något som jag dessutom tyckte var kul. Jag har alltid varit intresserad och smink, kläder och sådant.

Hur känns det att ta del av det verkliga arbetslivet samtidigt som du studerar?

Jag tycker att det blir mycket roligare. Man få se lite mer av hur det faktiskt går till. Man får även en större bild av hela yrket och vad man kan göra efter utbildningen.

Kan du berätta lite om din APL-plats?

Jag jobbar på TV4 som en assistent och hjälpreda till huvudstylisten Siroun. Hon jobbar med kläder och har hand om alla programledares garderober. Så jag springer t.ex. lite ärenden på stan, hämtar kläder, går till PR-byråer och väljer ut outfits. Vid pressfotograferingar kan jag även vara med och hjälpa till med att exempelvis steama kläder och se till så att allt ser bra ut på bilderna.

Hur ser en typisk dag ut för dig när du är på din APL-plats?

Jag brukar först åka ut till TV4-huset och gå igenom vad som behöver göras och se till att alla har det de behöver. Sedan springer jag ner på stan och hämtar beställningar eller åker ut till PR-byråer och hämtar/lämnar beställningar.

Vad är det roligaste du fått göra på din APL?

Det är nog ändå att få vara med på pressfotograferingar och se hur det går till. När hon låter mig få vara ”in charge” och se till att alla kläder ser bra ut på bilden och fixa till de om det behövs.

Vad skulle du vilja göra i framtiden?

Jag har fått jobberbjudande på TV4, så jag kommer att börja med det. Sen vet jag inte riktigt vad jag vill, men jag vill fortsätta inom det området!

Skulle du rekommendera Stylist till andra ungdomar?

Ja, det skulle jag. Innan hade jag ingen tanke om att jag skulle jobba med det här efter gymnasiet men nu vill jag ju det. Jag skulle rekommendera det om man är intresserad av ämnet för det gör även skolgången lättare.

Läs mer om Stylist på hemsidan: https://realgymnasiet.se/utbildningar/stylist/

För mer information kontakta: uppsala@realgymnasiet.se.