Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

Kombinera din yrkesutbildning med naturvetenskapliga kurser för särskild behörighet

22 mars 2022

Inför läsår 21/22 har du som läser Sällskapsdjur & Djursjukvård möjlighet att läsa Kemi 1, 2, Fysik 1b1, 1b2, 2 samt Matematik 2a, 3c, 4 så att du kan bli behörig till vidare studier inom det naturvetenskapliga området.

Elever som läser Sällskapsdjur & Djursjukvård har alltså möjlighet att läsa kurser upp till 2 850 p från och med nästa läsår (22/23). De praktiska erfarenheter du som naturbrukselev får av att sköta, vårda och hantera djur i kombination med de teoretiska kunskaper som behörighetskurserna ger gör dig väl förberedd för exempelvis veterinärstudier.

Du kan välja att läsa hela eller delar av denna fördjupning. Kolla vilka behörighetsgivande kurser som krävs för den utbildning du är intresserad av på högskolan, på vissa krävs inte alla som ingår i denna fördjupning. Är du osäker på vad som krävs eller vill ha handledning i dina val, kan du alltid kontakta vår Studie & Yrkesvägledare Josefine på telefon 076-627 40 66 eller via mejl Josefine.Blackne@realgymnasiet.se.