Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

Alla på snö

2 mars 2022

Under denna vecka har våra naturturismelever samt lärare varit med och lett projektet Alla på snö. Ett projekt där barn får kostnadsfri tillgång till utrustning, snöanläggning och vägledning – för att utforska snöglädje.

Alla på snö

Våra elever som läser Naturturism har varit med och lett roliga, sköna, inspirerande, fartfyllda och häftiga aktiviteter som går att göra på snö för kommunens fjärdeklassare. Dagarna har varit otroligt uppskattade och våra elever har kämpat på bra med allt från att hjälpa till att klä på utrustning till att lära eleverna att stå på skidor. Vi på Realgymnasiet tycker att det här är ett bra och viktigt projekt då det ger en möjlighet för många barn som kanske inte har råd med utrustningen som behövs.

P4 Uppland var även där och gjorde ett reportage, där vår lärare Elias och två fyraklassare intervjuas. Det kan ni lyssna på här här

Projektet Alla på snö initierades 2009 av Svenska Skidrådet, en stiftelse som vill bidra till att öka intresset för vinteraktiviteter på snö. Sedan dess har det utvecklats till en rikstäckande satsning som drivs av Svenska Skidförbundet tillsammans med bland annat friluftsfrämjandet. Och såklart något som vi på Realgymnasiet vill ta del av för att bidra med mer snöglädje!