Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

Ta cykeln till skolan

18 augusti 2020

Alla elever som kan uppmanas att minska trängseln i kollektivtrafiken och minska smittspridningen av covid-19 genom att undvika bussen och istället cykla eller gå till skolan.

Ta cykeln till skolan

Elever bör cykla till skolan för minskad smittspridning

För att minska trängseln i kollektivtrafiken och minska smittspridningen av covid-19, uppmanar Uppsala kommun alla elever på högstadiet och gymnasiet som kan, att undvika bussen och istället cykla eller gå till skolan.

När skolorna öppnar igen är risken stor att det blir trångt på UL:s bussar. Såväl Folkhälsomyndigheten som UL:s råd är att alla som kan ska avstå från att åka buss.  Att cykla eller gå till skolan är ett bra sätt att hjälpa till i kampen mot covid-19. Man skyddar sig själv och andra genom att hålla distans, och platsen på bussen kan bli ledig för någon som verkligen behöver den.

Alla elever och lärare som cyklar till skolan hjälper också till att hålla skolorna öppna. Genom att cykla bidrar du till att öka möjligheten för våra skolor att hålla öppet som vanligt och minskar behovet av fjärrundervisning.

Alla har inte möjlighet att cykla, men många har det. Ju fler som gör det desto bättre. Att passa på och ändra sina vanor när höstterminen startar och börja cykla är dessutom bra både för hälsan och för klimatet.

Uppsala är en bra stad att cykla i och har 2020 för tredje året i rad blivit utsett till Sveriges bästa cykelstad av Cykelfrämjandet. På uppsala.se kan du hitta digitala cykelkartor, tips och råd om trafiksäkerhet och läsa om kommunens cykelpumpar, cykelparkeringar och cykelvårdstation.

Mer information:

Så arbetar Uppsala kommun med cykelfrågor

Trafiksäkerhet för cyklister

Regler för cykel finns på transportstyrelsen.se