Välkommen till Realgymnasiet i Uppsala!

Vad kan du läsa i Uppsala?

Träffa mentor Malin!

27 januari 2020

Hos oss får du en mentor som coachar och ger dig stöd genom hela din studietid. Mentorn har en mycket viktig roll när det kommer till din kunskapsutveckling och stödjer i allra högsta grad dessutom din personliga utveckling. Det som gör våra mentorer speciella är att de inte själva undervisar eller sätter betyg, vilket är helt unikt. På så sätt får du stöd av en person som du kan ha en helt öppen dialog med. Mentorn kan hjälpa dig med allt från kursval, studieplanering/studiecoachning och praktikplats till din egen personliga utveckling och tankar om framtiden.

På Realgymnasiet i Uppsala har vi 3 mentorer, 2 på Naturbruksprogrammet och 1 på Hantverksprogrammet.

Idag får vi träffa Malin som är mentor för våra Stylistelever.

Vad är det bästa med att vara mentor?

Att man får möjligheten att kunna vända skolan till något positivt för elever som har en dålig skolerfarenhet sen innan, och att kunna hjälpa till att lyfta de elever som siktar högt. Det är också häftigt att följa eleverna från årskurs till årskurs när man märker att de blir mer och mer vuxna, självständiga och tar ansvar för sitt eget lärande – då tänker jag att vi tillsammans har gjort ett bra jobb!

Vad tror du våra elever får ut av att ha en mentor?

Att det finns någon som de kan rådfråga eller prata med om det mesta och inte bara sina studier. Jag hoppas att det skapar en trygghet när de känner sig osäkra i olika typer av situationer, samtidigt som eleverna succesivt får lära sig hur de ska hantera sådana situationer själva.

Vad har varit den bästa stunden som mentor?

När man har jobbat hårt tillsammans med elever och lärare för att en elev till exempel ska nå godkänt i en kurs, och eleven kommer och säger ”jag är godkänd i matte nu!”. Då brukar jag skrika rätt ut och hoppa omkring i korridoren av glädje – både för att jag är så glad för elevens skull och för att då känns allt jobb så mycket värt!

Vad lockade dig till Realgymnasiet?

Utbildningarna kändes kreativa och spännande, samt att Realgymnasiet Uppsala är ett litet gymnasium och jag tänkte att det bör vara familjärt och mysigt. Jag hade rätt, gillar verkligen känslan av att veta vilka alla elever är och att vi i personalgruppen har så roligt.