Välkommen till Realgymnasiet i Trollhättan!

Vad kan du läsa i Trollhättan?

Brev från vår tidigare elev Simon

7 november 2023

För Simon van Amerongen har tiden efter studenten från Realgymnasiet inneburit spännande äventyr över hela världen, på cykel, skidor, skateboard och som bäverguide. Vi bad Simon genom ett brev berätta mer om sin utbildning inom naturturism och hur hans resa sett ut efter studenten, och det visade sig ha varit en innehållsrik tid.

Brev från vår tidigare elev Simon

”Det har nu gått lite mer än ett år sedan jag tog studenten och mycket har hänt. Jag började sommaren med att jobba som bäverguide. Här spenderade jag mina dagar i en kanot, på en sjö tillsammans med en härlig bäverfamilj. Genom min utbildning fick jag möjlighet att certifiera mig som naturguide, något som hjälpte mig i rollen”

Efter sommaren lyssnade jag på min äventyrslust. Jag hade länge haft drömmen om att gå off-grid och såg detta som ett bra tillfälle då vi var på väg in i lågsäsong. I hopp om att finna kärlek och uppskattning till det lilla bokade jag en enkelbiljett till Jamaica. Väl där borta bosatte jag mig i djungeln tillsammans med ett få antal andra människor. Vi odlade vår egen mat och hämtade vårt egna dricksvatten.  3 månader senare åkte jag ”hem”.

Väl hemma gjorde jag en vintersäsong på en skidanläggning. Efter säsongens slut hade jag fyra dagar på mig att packa min cykel och krama om min familj. Under min tid i fjällen fick jag ett jobberbjudande i Portugal och planen var nu att cykla ner till min nya arbetsplats. 24 mars 2023 vinkade jag hejdå till mamma och mormor som stod i dörrkarmen, när jag försvann iväg i regnet på min cykel.

43 dagar, 2800 kilometer, 7 länder och 3 punkteringar senare kom jag fram till Ericeira, en liten stad på Portugals västkust och Europas högkvarter när det kommer till surfing. Här har jag nu bott och jobbat i 5 månader som anställd på ett av världens största surfcamps (Lapoint).

Min tid på Realgymnasiet var speciell. Inte minst har jag lärt mig massor som har gett mig bra förutsättningar i vuxenlivet, men jag har också skapat minnen och väckt sidor av mig själv som fått mig växa mycket som människa. Då vi var väldigt få elever som läste “Natur och äventyr” (idag Naturturism) kom vi varandra väldigt nära, både elever och lärare. Något som betydde mycket för mig var just denna relation. Jag såg inte min lärare som bara en lärare, utan som en bra vän och vägledare. Vi hade så kul ihop och jag kunde prata med mina lärare om allt. Några av de bästa minnena jag har var när vi åkte skidor och snowboard ihop. Jag kommer heller aldrig glömma när vi var ute i extrema väderförhållanden. Tex som när vi tältade i -16 grader och när vi försökt göra upp eld i ösregn.

När jag tänker tillbaka så saknar jag tiden på gymnasiet något enormt. Om du vill ha en händelserik skoltid, lära och testa på nya saker så skulle jag rekommendera Realgymnasiet till 100 procent. Jag ångrar inget. Skulle jag få chansen att välja gymnasium igen skulle jag inte ändra något och jag vill tacka alla på Realgymnasiet för den magiska tid vi haft ihop. Allt vi gjort och varit med om har format mig och lett mig till den personen jag är idag.”