Välkommen till Realgymnasiet i Sundbyberg!

Vad kan du läsa i Sundbyberg?

Hej Anna-Karin, rektor i Sundbyberg!

29 augusti 2022

Hösten 2022 är vi stolta att få starta upp Realgymnasiet i Sundbyberg. Här erbjuder vi utbildningar inom Naturbruksprogrammet med inriktningar Djurvård, Hästhållning och Naturturism. Här kan du fördjupa dig inom Hund, Sällskapsdjur & Djursjukvård, Trav, Ridning och Naturturism! Anna-Karin Oterhals är rektor på Realgymnasiet i Sundbyberg och beskriver sig själv och sitt uppdrag här.

Hej Anna-Karin, rektor i Sundbyberg!

Beskriv din roll som rektor:
Som rektor är jag den som är ytterst ansvarig på enheten och därför också den som leder arbetet. Det är roll med mycket varierat innehåll så egentligen är ingen dag den andra lik. Det är väl också det som gör det roligt men ibland också svårt och utmanande.

Berätta mer om dig själv:
Jag är en positiv person som har lätt att anpassa mig till olika miljöer och sammanhang. Jag tror mig också vara en ganska god människokännare och jag gör mitt bästa för att se alla som befinner sig i min närvaro, både vuxna och elever. Jag är också lösningsinriktad och effektiv. I pressade situationer försöker jag behålla lugnet och upplevs av min omgivning som väldigt lugn och tålmodig.

Varför är det roligt att jobba som rektor?
Efter att ha kommit från skolor där jag fått en plats i ett redan inarbetat sammanhang är detta med att starta nytt för mig en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma. Det är en förmån att få anställa sitt eget team och sedan jobba för att vi tillsammans ska kunna möta elever och se dem utvecklas. Som alltid när man startar nytt har det förstås också varit några hinder på vägen, men det är ändå väldigt roligt och på nåt sätt löser sig det mesta.

Varför ska man plugga på Realgymnasiet Sundbyberg?
Här på Realgymnasiet har vi vuxna en tydlig agenda med det vi gör. Vi är noggranna i att hitta en ordning som gör att varenda elev ska hitta sin plats och att de ska få möjlighet att hitta sitt sätt att lära sig nya saker.

Det är oerhört viktigt att alla ser eller upptäcker sin egen betydelse och att vi som skola ska utbilda elever till det de drömmer om!