Välkommen till Realgymnasiet i Örebro!

Vad kan du läsa i Örebro?

Välj efter ditt intresse, det blev så bra för mig!

21 februari 2022

Amalia är 22 år och hon pluggade Ridning på Realgymnasiet i Eskilstuna. Vi har ställt henne 3 frågor som hon nu ska få svara på!

Välj efter ditt intresse, det blev så bra för mig!

Vilken utbildning gick du och vad tyckte du om den?

- Jag gick utbildningen Ridning. Det bästa var att den lägger en bred grund inom framförallt häst, men även kurserna om andra djurslag ger väldigt bra kunskap och nytt tänk. Man går igenom väldigt många delar både teoretiskt och praktiskt som är väldigt användbart på en arbetsplats. Att det går att lägga till fler teoretiska kurser och även högskolebehörighet är för mig ett stort plus då man även ger sig själv en bredare grund att stå på inför framtiden.

Vad jobbar du som just nu?

- Jag jobbar som djurvårdare och zoolärare på Parken Zoo. Där förekommer alla möjliga typer av uppgifter. Jag håller guidningar och kurser med skolklasser från åk 2 upp till gymnasienivå, guidar privatpersoner, har hand om den dagliga skötseln av flera utav parkens djur mm. Real förberedde mig på detta genom bland annat praktiken där vi fick testa på att ge oss ut i arbetslivet men även både teoretisk och praktisk undervisning om olika djurslag då även vi som gick hästinriktningen läste om lantbruksdjur mm.

Teoretisk och praktisk utbildning.

Har du något tips till någon som står inför sitt gymnasieval?

- Mina bästa tips till dig som står inför ett gymnasieval är att ta reda på så mycket som möjligt om utbildningarna du är intresserad av. Besök skolorna om du får möjlighet och känn efter. Välj efter vad DU vill, inte vad någon annan vill. Det är faktiskt du som ska spendera 3 år där. Och även om gymnasievalet känns stort, viktigt och kanske till och med lite läskigt så kom ihåg att känns det inte rätt när du väl börjat så finns faktiskt möjligheten att byta skola eller program också. För mig var det viktigt med en utbildning som jag kände ett intresse för, en utbildning som jag trodde skulle vara kul. Jag ville ha en mer praktisk utbildning men fortfarande med möjlighet till högskolebehörighet och då landade mitt val helt enkelt på Real.

Besök skolorna om du får möjlighet och känn efter