Välkommen till Realgymnasiet i Örebro!

Vad kan du läsa i Örebro?

Lärare på Realgymnasiet tränar hundar att spåra Covid-19

5 januari 2022

Michael Hedman, hundlärare på Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet i Eskilstuna, deltar vid sidan av sitt uppdrag på skolan i ett forskningsprojekt på Uppsala universitet. Syftet med projektet är att undersöka om hunden kan vara ett hjälpmedel vid diagnostik av covid-19 samt att få fram en utbildningsmodell till att utbilda fler hundar som kan användas vid kommande pandemier.

Lärare på Realgymnasiet tränar hundar att spåra Covid-19

-Jag har sysslat professionellt med specialsök sedan tidigt 90-tal och blev tillfrågad från Uppsala universitet om jag ville delta med min erfarenhet, säger Michael.

Hundarna som är med i forskningsprojektet har erfarenhet av olika arbeten. Det viktiga är att hundarna har ett högt mått av jaktlust, föremålsintresse, samarbete och arbetslust. För att försäkra sig att dessa beteenden finns hos hunden gör man ett lämplighetstest på hunden.

- Vi tränar hundarna i en specialbyggd urvalsbana. Där kommer hundarna inledningsvis att belönas när den hittar en avvikande doft som är ett doftprov från en person med konstaterad positiv Covid-19. Hunden belönas varje gång den hittar doften från positiva Covid-19 prover, fortsätter Michael.

Elever lär sig om specialsök
För elever som läser fördjupningen Hund på Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet ingår området specialsök i ämnet Hundsporter och Michael ser en lysande framtid inom området.