Välkommen till Realgymnasiet i Malmö!

Vad kan du läsa i Malmö?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Almviks 4H-gård tar hjälp av Realgymnasiets elever för att klippa fåren

10 januari 2020
Almviks 4H-gård tar hjälp av Realgymnasiets elever för att klippa fåren

För några veckor sedan åkte årskurs 1 till Almviks 4H-gård för att klippa deras får. Perfekt att lära sig inom kurserna Djurhållning, Naturbruk och Djuren i Naturbruket. Men varför ska man då klippa får? Svensk lag säger att man ska det och lagen grundar sig i djurens välbefinnande. Om ullen inte sköts kan djuren drabbas av sjukdomar eller ullen kan tova sig och skapa irritation i huden. Under tiden man klipper fåren passar man på att kolla hullet på fåren och se om det finns ohyra i ullen. En vanlig tidpunkt på året att klippa fåren är på våren inför lamning, då får tackan möjlighet att lägga mer energi och näring till sitt/sina foster och mjölkproduktion.

Visste du att en tacka får 1-3 lamm per lamning?

På Almviks 4H-gård har man Gutefår från Gotland och ullen som klipps av används i föreningens skolverksamhet där huvudsakligen låg- och mellanstadieelever får lära sig att karda ullen och göra ulltavlor och ullbollar. Alla elever från Realgymnasiet fick hjälpas åt att klippa fåren och efteråt sa de att det var först lite läskigt eftersom de var rädda att skada fåret om den skulle röra sig, men mest var det kul och lite mysigt.