Välkommen till Realgymnasiet i Malmö!

Vad kan du läsa i Malmö?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

9 myter om gymnasievalet

10 januari 2020

Det börjar närma sig gymnasievalet. Spännande, eller hur? Men kanske också väldigt svårt. Skolverket har tagit fram de 9 vanligaste myterna om gymnasiet och kanske hjälper det just dig att ta ditt beslut.

9 myter om gymnasievalet

Myt 1: Gymnasievalet avgör din framtid. Nej, det är bara ett val av grundutbildning som du sedan kan bygga vidare på. Oavsett vilka kunskaper du skaffar dig nu så har du nytta av dem även om du byter område, yrke eller till och med land.

Myt 5: På ett yrkesprogram får du ju ingen högskolebehörighet. Jo, alla kan få högskolebehörighet. Vilket yrkesprogram du än väljer har du alltid rätt att inom ramen för programmets 2500 poäng läsa de kurser som gör att du får grundläggande högskolebehörighet.

Myt 7: Vill du jobba utomlands, ska du ju inte gå ett yrkesprogram. Jo, efter ett yrkesprogram kan du jobba överallt. En fördel med yrkesprogrammen är att de direkt efter gymnasiet ger yrkeskunskaper, som är eftertraktade både hemma och utomlands.

Myt 8: Yrkesprogrammen passar för dem som inte vill plugga. Nej, yrkesprogrammen ställer också krav. Den här fördomen grundas på missuppfattningen att yrkesprogrammen skulle vara kortare, enklare eller inte ha teoretiska kurser. "Slappa" utbildningar. Men så är det såklart inte. Oavsett vilket program du väljer på gymnasiet så läser du alltid de ämnen du känner igen från grundskolan, till exempel svenska, engelska och matematik.

Läs om alla 9 myter hos Skolverket.