Välkommen till Realgymnasiet i Malmö!

Vad kan du läsa i Malmö?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

”Jag lever min dröm nu”

28 april 2020

Så säger Joel Nylander, tidigare elev på Realgymnasiet i Stockholm där han läste Natur & Äventyrsutbildningen. Idag jobbar Joel som platschef på STS Alpresor, senast var han i Sauze d’Oulx i norra Italien.

”Jag lever min dröm nu”

Berätta lite om din tid på Realgymnasiet.
Det var tre väldigt innehållsrika och roliga år. Kombinationen med vanligt plugg och ”äventyr” gjorde att skolan kändes lättare och framförallt mer motiverande.

Vad gjorde du efter din examen på Realgymnasiet?
Jag jobbade för STS Alpresor i Österrike, Bad Gastein. Reseledaryket är ett makalöst jobb som man får välja mellan att vandra bland topparna som guide eller så kan man ha bussturer och få åka på dagsturer till exempelvis Venedig. Nu har jag gjort det under två somrar och två vintrar.

Vad gör du nu?
Jag har precis kommit hem ifrån min vintersäsong I Sauze d’Oulx i norra Italien Där jag jobbat som platschef för STS Alpresor.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Jag har ett jobb som är starkt baserat på gästbemötande så att hjälpa till med problem som kan tänkas dyka upp så blir det jag som löser det och då har vi ”mingel med dem på morgon och kväll. Men annars under dagen så beroende på årstid vandra vi eller åker skidor med gästerna så på sommaren så blir det mera guidning och på vintern mera utav att vi visar runt i systemet.

Vad tycker du är roligast med ditt nuvarande jobb?
Det är för mig viktigt att arbeta med något som jag älskar att göra så egentligen är det viktigast för mig att det är just roligt. Men självklart så är det massvis med fler saker som till exempel att man får utvecklas och konstant lära sig nya saker.

Hur hjälpte din utbildning på Realgymnasiet i din nuvarande yrkesroll?
Det hjälpte supermycket! På Realgymnasiet får man ofta prata inför människor i guidande moment och redan där så får man lära sig hur det går till.

Vad är du mest stolt över?
 Att jag har hittat mitt drömjobb!

Vad har du för planer för framtiden?
Jag lever min dröm nu som det är så framtiden får visa sig vad som komma skall.

Har du några tips till dem som vill arbeta inom samma bransch som du?
Ett leende på läpparna kommer du långt på och generellt sätt som reseledare bör du vara social, lyhörd & serviceminded. Det handlar inte bara om skidåkning och härliga vandringar jobbet i första hand alltid.