Välkommen till Realgymnasiet i Malmö!

Vad kan du läsa i Malmö?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Elevrådet jobbar för en bra skola för alla

28 februari 2020

Vi träffade elevrådet för att höra vad de egentligen gör och hur elevinflytandet fungerar på skolan.

Elevrådet jobbar för en bra skola för alla

Hur ser ni på ert uppdrag i elevrådet?
Det är ett häftigt och roligt uppdrag. Vi har möjlighet att påverka och förändra och får säga vad vi tycker och få möjlighet att arbeta med elevdemokrati.

Vilken nytta gör elevrådet?
Vi lyfter saker som bidrar till att skolan anpassas utifrån behoven så att skolan blir en bra plats för alla. I de flesta fallen så går förändringarna igenom, vår rektor och alla lärare lyssnar på oss.

Skulle ni rekommendera andra att vara med i elevrådet?
Ja, när man är med i elevrådet så får man veta vad som händer. Personligt utvecklas man och blir starkare och lär sig hur man uttrycker sina åsikter och kan driva olika frågor. Man får en bättre förståelse för andra när man får en helhet från både elevens och lärarens perspektiv.

Hur ser ni att elevinflytandet förverkligas på skolan?
Genom att vi lyfter det eleverna vill och behöver och ser till så att eleverna förstår. Elevrådet kan lyfta det i rätt kanaler och få till en förändring. Vi får även vara med och skapa olika event på skolan för eleverna och vid uppstartsdagarna bearbetar vi ordningsreglerna tillsammans. Alla elever får även vara med och påverka arbetsformer och lämna tips och idéer till lärare om vad och hur vi vill arbeta med och lärarna förverkligar det som går.