Välkommen till Realgymnasiet i Malmö!

Vad kan du läsa i Malmö?

"Inom turismbranschen gäller det att man alltid försöker ligga i framkant"

16 januari 2020

Anton läste Natur & Äventyr på Realgymnasiet i Malmö, idag är han parkchef på Upzone Äventyrsparker i Ängelholm.

"Inom turismbranschen gäller det att man alltid försöker ligga i framkant"

Berätta lite om din tid på Realgymnasiet.
Min tid på Realgymnasiet gav mig mycket frihet men samtidigt inte. Ledningen lyssnade på vad man tyckte och ville gärna försöka lösa saker som vissa önskade. Ett exempel på det var när en elev ville starta igång ett fotbollslag i Korpen vilket gick igenom. Eller när man önskade få klättra lite mer under våra karaktärsdagar så löstes det. Jag hade långt till skolan då jag bodde i Ängelholm så därför hade jag inte så mycket fritid men det behövdes inte heller när man trivdes så bra på skolan.

Vad ville du göra efter din examen på Realgymnasiet?
Åka på äventyr i första hand. En längre framtidsplan var inte lagd så mitt enda mål efter examen var ett äventyr.

Vad gjorde du efter din examen på Realgymnasiet?
Jag åkte till Gran Canaria under vintersäsongen. Därefter kom jag hem till Upzone under sommarsäsongen, Norge under nästa vintersäsong och till sist Upzone efter det.

Vad gör du nu?
Just nu är jag parkchef på Upzone Äventyrsparker i Ängelholm och har varit det sedan 2018.

Hur hjälpte din utbildning på Realgymnasiet i din nuvarande yrkesroll?
Både att vi läste ledarskap och gruppsamhörighet samt friluftsliv gav mig ett försprång när jag sökte jobb på Upzone. Jag kunde guida gäster utan problem och även vara en del i gruppen. Utan att styra och ställa auktoritärt i alla lägen.

Vad är du mest stolt över det du arbetar med på din nuvarande arbetsplats?
Att få vara med och utbilda alla våra nya säsongare så att de kan ha lika hög standard som vi på Upzone har som målsättning.

Hur ser en typisk arbetsdag ut nu?
Om jag jobbar ute i parken bland gästerna börjar den alltid med att vi öppnar hela parken första timmen. Därefter kommer första gruppen gäster. De checkas in, har en gemensam påselning av vår utrustning och sedan instrueras de hur våra banor funkar samt vad man behöver tänka på. Man står på uppsikt. Ser till att alla klättrande har det bra, tipsar dem och i vissa fall även räddar/firar ner dem.När det börjar närma sig slutet av dagen ska alla selar kontrolleras. Våra karbiner kollas så att de är klara för nästa dag. Till sist stänger vi ner hela parken, låser och går hem för dagen.

Vad engagerar dig i ditt nuvarande jobb? Vad tycker du är roligast/viktigast?
Jag trivs så bra på Upzone så det finns inte endast en sak som engagerar mig mest. Det har allt med kollegorna till all ständig förändring som finns att göra. Inom turismbranschen gäller det att man alltid försöker ligga i framkant. Nya produkter, nya rutiner och nya planer för framtiden.

Vad har du för planer/mål i din karriär/framtiden?
Vissa har frågat mig var jag ser mig om 10 år. Jag har ingen aning om jag ska vara helt ärlig. Turistbranschen har en snabb utveckling vilket gör det svårt att se långt fram i tiden på. Man kanske ser att turismen ökar men inte på vad den kommer öka. Jag trivs bra på Upzone och har gjort från dag 1 men hur länge jag stannar vet jag inte. Ända sedan gymnasietiden har mitt enda krav varit att jag vill ha ett jobb där jag inte längtar efter semester.

Har du några tips till dem som vill arbeta inom samma bransch som du?
Visa framfötterna! Kommer du till en arbetsintervju där du är rädd för att göra bort dig, då har du redan gjort bort dig. Alla människor misslyckas ibland. Se bara till att resa dig med ett leende efteråt och visa att du vill.

Det är inget nytt citat men vi hade en gäst som skulle hoppa från vår högsta plattform på 15m. Det är ett ”Big jump” kallar vi det då man hoppar rakt ut från sista plattformen på sista banan. Innan personen hoppade satt han och tvekade. Till sist ropade en liten kille från samma sällskap, ”Ingen kommer ihåg en fegis!”. Till svar skrek han där uppe, ”Ingen kommer ihåg en fegis!”. Därefter hoppade han.