Välkommen till Realgymnasiet i Halmstad!

Vad kan du läsa i Halmstad?

Rekordstort intresse för Realgymnasiets gymnasieutbildningar

12 juli 2021

I år har fler ungdomar än någonsin sökt till Realgymnasiet. 1 580 ungdomar har sökt till någon av skolornas utbildningar i första hand runtom i Sverige. Enligt Ebba Schenholm, chef för skolornas elevrekrytering, beror det på att många attraheras av Realgymnasiets välutvecklade samarbete med bransch. Det ger en modern och relevant utbildning med goda nätverk både nationellt och internationellt.

Rekordstort intresse för Realgymnasiets gymnasieutbildningar

-Det är väldigt roligt att så många ungdomar söker till oss. Vi har haft en stark utveckling i många år och i år har antalet förstahandssökande till våra skolor ökat med hela 18 procent. Det visar att vårt koncept sticker ut och att eleverna ser att det leder till en bra framtid. En väldigt stor andel av Realgymnasiets elever jobbar eller studerar inom ett halvår efter examen, faktiskt drygt 30 procent fler än snittet i riket, det lockar förstås många, säger Ebba.

- Vi har särskilt många ansökningar till våra inriktningar inom Djurvård och Hästhållning, där vi redan är störst i landet. Men även program som Teknik, Hotell och Fordon ökar, fortsätter Ebba.

Hon tror att det är en följd av en allmän trend i samhället med ett växande intresse för ett hållbart leverne med naturen och de tillgångar som finns där, kombinerat med ökande marknader inom naturupplevelser, djur, turism och modern teknik.

– Jag tror att det ökade intresset för våra utbildningar beror på att många nu har förstått att man kan få jobb direkt inom växande näringar, men att man också kan läsa vidare på universitet.

Ebba chef elevrekrytering

Osäker i ditt gymnasieval? - Vi har ett fåtal platser kvar

Är du intresserad av att börja på vår skola men har inte sökt till oss? Kontakta din studie – och yrkesvägledare på din grundskola för hjälp att söka till reservantagningen.

Om personen inte finns tillgänglig - kontakta antagningsenheten 0346-88 68 97 eller gymnasieantagning@falkenberg.se